Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, October 15, 2012

Review 701: Contengan Jalanan





Sejak netbook kecik aku tu hantar servis, aku jadi keras tangan utk menaip review. Ada gak aku taip kat handphone tapi pening jer aku membacanya. tak sama dengan mood semasa menaip di keyboard. Rasanya nanti aku upload dulu lah gambar2 cover buku yang aku dah baca tapi tak sempat nak review so that aku sendiri tak lost track apa yang dah baca apa yg belum. :) I'm distracted.

Contengan Jalanan I - Fend
Contengan Jalanan
Penulis: Hlovate
Editor: Mariah Mustapha
terbitan Jemari Seni
RM21.00
Sabah/Sarawak RM23.00
'Contengan pengalaman perjalanan cari Tuhan'
I - Fend
262pgs
Bukan sebarangan contengan yg Hlovate kongsikan. The 11th hour benar2 membuat kita berfikir dan menguatkan iltizam utk berubah dan tak semestinya kita menunggu the 12th hour.
Semua org mahu berubah dan bertaubat. Tapi sedar atau tidak, ia dilengah2kan kerana kita rasa 'ada masa lagi...' kita masih muda... nanti umur 50, kita kembalilah ke sejadah. kurang2 ada 20 thn lagi utk bertaubat sbb mungkin umur 70++ baru kita mati... Iya ke? Hlovate mengajak kita supaya sedar, taubatlah sebelum terlambat.
"The man who decided to change on the 12th hour dies on the 11th"
Hlovate berkongsi cerita berdasarkan petikan ini. YA, ini cerita utk mereka yg mahu mengerti. Terima kasih Hlovate :)

---------
II - K²
Kisah kedua ni tengah K². Fend cuba menarik K² agar turut mendapat hidayah di sebalik kisah The 11th hour tetapi penerimaan K² sangat berbeza. Baginya, ia ada sebuah pementasan yang penuh dengan kelemahan. K² tidak nampak apa yg Fend nampak lalu hidayah tidak langsung menyentuh hatinya. Fend tidak putus asa untuk sama2 mengajak K² berubah, lalu dia manerik K² menjejak semula bumi Australia dan melalui semula apa yang pernah dia lalu bersama Chad dahulu. K² makin lemas dengan Fend yang sudah alim2 itu. Dia mahu Fend Fender yg menyintai music. Walaupun K² seperti tidak terkesan dengan journey ke Australia, namun, kata2 seorang kenalan di masjid di sana telah menggamitnya ke Indonesia. Siapa sangka seorang kristian (pencinta seni yang sealiran dengan K²) yang telah menjentik kesedaran ke dalam dirinya!
K² akhirnya faham Fend. Tidak ada istilah terlalu awal untuk berubah. Siapa yg K² pilih untuk diajak bersama-sama ke pintu taubat? :)
Cerita K² kelihatan lebih terawang-awang dan tiada plot yang tetap. Kadang2 terasa seperti tiada fokus. Tetapi pengajaran di penghujungnya membuat kita segera bermuhasabah diri.
sure fine whatever
rinn

No comments:

Post a Comment