Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, October 29, 2012

Buku 711: Siri Merah Cinta Kita 3: Kisyah Budak Junior Masterchef

Setakat ni baru abis baca satu buku siri MCK ni. Seronok juga selak2 buku yang warna warni nih.
ini cover depannya. Ni tentulah Kisyah :) Ini adalah koloborasi 5 penulis. Aku rasa ini pendekatan yang baik kepada remaja apabila penerbit mengambil penulis-penulis popular untuk menghasilkan karya yang sesuai dengan remaja.
 
Tak tebal kan?

ni cover belakangnya... uih ada citer hantu...

Baru dapat tandatangan Lynn Dayana saja. Tunggu Bookfair lah nak serbu writer lain ;)

ya... terdapat jaminan kepuasan terpelihara dari penerbit. So jangan duduk dendiam kalau ada kesilapan cetakan. Saya pernah juga post balik buku yang ada masalah susunan mukasurat. dan pihak penerbit mengembalikan buku baru kepada kita setelah menerima buku yang rosak tu.

Buku comel ini ditamatkan di mukasurat 202.
 
selamat membaca!
 
Merah Cinta Kita 3: Kisyah Budak Junior Masterchef
Penulis: Lynn Dayana, Iris Ixora, Wardah Munirah,
Harleem Dayam, Nurul Syahida
Terbitan Buku Prima
202 mukasurat
RM18.00
Sabah/Sarawak: RM21.00
 
 
1. Kisyah Budak Junior Masterchef
Penulis: Lynn Dayana
page 6 - 49
 
"Along cuma nak adik along yang manja ni berubah jadi lebih baik. Nanti kalau mama nak kahwinkan, taklah mama malu. Masak nasi tak pandai. Goreng telur tak pandai. Malu tau."
 
Kisyah anak bongsu yang manja. Dia ni malas masuk dapur walaupun dia sorang saja anak perempuan dalam keluarganya. Peristiwa ibunya ditimpa kemalangan menjadi titik tolak Kisyah untuk berubah dan belajar memasak. Masakan yang pada mulanya mendapat kritikan dari abang-abangnya akhirnya menjadi puji-pujian yang membuat Kisyah seronok memasak. Kepulangan ibunya dari hospital membuatkan dia bersemangat untuk menyiapkan hidangan terhebat masterchef junior :)
 

2. Perangkap Sugardaddy
Penulis: Iris Ixora
page 50 - 90
 
"Siapa kata kamu akan tinggal sebilik dengan saya? Itu berdosa namanya. Saya akan sewakan bilik lain untuk kamu. Kamu anggaplah ini adalah hadiah daripada saya."
Kisah ini membuka mata pembaca agar sedar mengenai laluan yg terpaksa ditempuh anak-anak kita apabila berjauhan dari keluarga. Dalam usia yang mentah mereka terpaksa membuat keputusan sendiri. Apa yang boleh kita buat untuk elak anak2 kita supaya membuat keputusan seperti Siti Salina?
 
Salina pelajar cemerlang yang berjaya menempatkan diri ke sekolah berasrama penuh. Di sana dia bertemu dengan Bella, anak orang kaya yang cantik dan bergaya. Dia teringin menjadi cantik dan bergaya juga walaupun dia hanya dari sebuah keluarga yang serba kekurangan.
 
Tindakan Bella menghadiahkan dia dengan pakaian cantik yang membuatkan mata-mata remaja lelaki turut berkenan dengan penampilan barunya. Bila ada budak lelaki yang cuba mendekatkan diri dan meminta nombor telefon, Salina (a.k.a Sally) terlalu teringin untuk memiliki telefon bimbit. Dia jeles juga tengok Bella berbual-bual di telefon dengan boyfriend. Dia merayu pada ibunya dengan pelbagai alasan, lalu dapatlah sebuah telefon bimbit.
 
Perjalanan pulang ke asrama dengan menaiki bas telah menemukan dia dengan seorang jejaka yg berpenampilan menarik bernama Didi. Setelah bertukar nombor telefon mereka saling berhubungan dan Didi dengan senang hati top up handphone Sally setiap kali credit nya kering. Sally diperkenalkan kepada Tuan Syed yang sudah berumur tetapi segak bergaya. Sally amat terpikat dengan sikap gentlemen dan sopan santun Tuan Syed sehingga sanggup mengikut lelaki itu ke Pulau Pinang dan Langkawi tanpa pengetahuan keluarga. Hebat sungguh persona Tuan Syed yang manis berkata-kata dan tidak pernah memaksa Sally.
 
Apa jadi pada Sally? Hmm kenalah baca sendiri sama ada dia selamat! atau diselamatkan!
 
Inilah sebenarnya gelojak jiwa anak remaja lepasan PMR. Mereka akan ikut kata hati. Jejaka yang menawan tentu saja membuat mereka jatuh hati dan sanggup buat apa saja. Sebab tulah ramai yang selalu pesan. Pantau apa yang anak-anak baca. Itu akan mempengaruhi perasaan dan keputusan yang bakal mereka buat.
Tahniah Iris Ixora kerana mengetengahkan cerita ini dalam nada yang baik sekali :)
 
 
3. Qistina Obses Facebook
Penulis: Wardah Munirah
page 92 - 131
 
"Ayah tak mahu Qistina terus begini. Ayah tak larang Qistina berFB atau bermain game. Tapi Qistina perlu faham apa yang perlu diutamakan."
 
Kisah Qistina yang terlalu asyik berFB sehingga keluarganya terasa hati dengan sikapnya. walaupun dalam satu rumah, Qistina menyisihkan keluarga kerana terlalu taksub dalam dunia maya. Dalam kelas pun siap boleh mimpi main game fb. Parah budak ni.
 
Bagaimana kalau benar-benar keluarganya menghilangkan diri dari dunianya. Dapatkah dia terus bahagia dalam dunia maya itu?
 
 
4. Kasut Bola Syafika
Penulis: Harleem Dayam
page 132 - 165
 
"Aku dah kata, budak tu bijak. Sibuk main bola pun masih jadi top student! Kamu kena beri dia peluang. Sampai masa, tahulah dia memilih. Nak jadi pemain bola atau jadi doktor macam yang kamu mahu!"
 
Kisah Syafika si manis 15 yang bukan sahaja bijak tetapi tangkas bermain bola sepak. Kisah ini berlatar belakang suasana di London yang sejuk. kasut football barbie berwarna pink menjadi peniup semangat kepada Syafika utk berusaha melayakkan diri bermain di Trafford Training Centre milik Manchaster United!
 

5. Shazrina dan Sweetie...
Penulis : Nurul Syahida
page 166-202
 
"Betul, aku nampak sweetie tu belakang Jobin. Dia tengah mengepak ngepak tapi sweetie tu cuma berdiri setempat saja di belakang dia. Sebab tu aku jerit."
Tak sah kalau duduk asrama tak dengar cerita cerita macam ni. Tapi pestaim pulak dengar hantu bungkus/pocong dipanggil sweetie (kerana hujung kepala dan hujung kaki diikat ala2 rupa bungkusan gula-gula).
Kisah Shazrina yang baru masuk asrama penuh. Kisah sweetie adalah antara highlights dalam perbualan harian budak2 asrama. Sekian lama Shazrina mendengar kisah sweetie, akhirnya dia berpeluang berhadapan dengan si manis misteri itu. Apa jadi ya? huhu... takowwwwt..
 
sure fine whatever
Rinn

No comments:

Post a Comment