Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, October 24, 2012

Buku 708: Dah Jodoh by Iman Nizrina

Sebagai makluman, novel ini adalah dari penulis yang sama untuk novel Jodoh atau Cinta
 
sweet kombinasi warna cover ni

nipis lah sikit berbanding novel KN yg lain. antara sebab nak capai dulu dan baca.


butiran penerbitan. di sebelahnya adalah dedikasi penulis... kenalah beli utk baca sepenuhnya.
tinta penulis...

ditamatkan di mukasurat 434

mari berkenalan dengan penulis. Untuk gambaran penuh, dapatkan novel ini di pasaran ;)

back cover dan sinopsis cerita.

 

selamat membaca!
 
Dah Jodoh
Penulis: Iman Nizrina
Terbitan Kaki Novel Sdn Bhd
RM18.00
Sabah/Sarawak RM21
434 muka surat
 
"Jodoh itu pintu bahagia. Kalau kita rela menerima takdir tersebut kita akan menemui kunci bahagia itu"
 
Kisah Nasira dan Nuqman yg telah dicurangi tunang dan bakal tunang masing2. Ketika saling meluah masalah mereka tertangkap dan keluarga Nasiralah yang paling marah. Nuqman dipaksa bertanggungjawab atas maruah Nasira yang sudah tercemar. Nasira yang sudah dibuang keluarga diterima keluarga Nuqman dengan baik sekali. Kehadiran Nasira bagai doa yang dikabulkan. Dah lama mereka mengidam anak perempuan. Dapat pula yang comel dan baik seperti Nasira.
 
Plot kisah kedua oleh penulis ini kelihatan lebih mudah berbanding cerita pertamanya dulu. Rasa mcm semua org dalam universe 'Dah Jodoh' ni risaukan Nasira dan Nuqman yang masih belum 'bersama' walaupun sudah lebih 6 bulan berkahwin. Mcm tak ada perkara yang lebih penting dari itu. Ikut suka diorang suami isterilah nak buat apa, yang lain2 tu rasa mcm terlalu ambil berat kisah sulit orang. Kisah bermood romantis hingga ke akhirnya. Cuma bila diorang start panggil 'B' dan 'Love' tu rasa mcm makin gedik pulak heronya :p melayang mood jiwang. Bagi yang ada jiwa jiwang-jiwang tu, mungkin akan enjoy kisah ini.
 
Bagi aku, paling menyentuh hati apabila part abg Nasira berjumpa Nasira setelah dapat menerima kisah sebenar di sebalik kejadian tangkap basah antara Nasira dan Nuqman. Penulis ada sentuhan yang baik untuk mengujudkan mood sedih dalam cerita.
Utk ibu2 yg memantau bacaan anak2, ada jugak scene yang budak2 tak sesuai baca dlm ni.
 
sure fine whatever
Rinn

meRinnTis blurb/sinopsis back cover
Nasira bakal tunangan Hasni. Nuqman pula bakal suami Zura tetapi Hasni dan Zura curang di belakang mereka. apabila kecurangan itu terbongkar, Nuqman coba menenangkan Nasira yg berhati walang. Tak sampai 2 jam berkenalan, mereka telah ditangkap basah. 3 hari kemudian mereka dinikahkan.
Nasira: Kenapa awak setuju kawin dgn saya?
Nuqman: Dah jodoh I dgn you. Nak buat mcm mana? Terima ajelah.
Mengenali Nasira membuatkan hati Nuqman yang dilukai oleh kecurangan Zura terubat jua. Sejak mengenali Nuqman, Nasira tahu erti keluarga, kebebasan dan kebahagiaan. Tetapi Hasni dan Zura yg tidak dapat menerima takdir jodoh Nasira dgn Nuqman cuba menggugat keharmonian rumah tangga mereka berdua. Bagaimanakah Nasira dan Nuqman mempertahankan jodoh mereka?
 

4 comments:

  1. Rinn, novel ni niera bc mula2 cam ok tp bila sampai part p'gil B-Love, terus potong mood..haihhh...last2 niera trus skip bc bab t'akhir...heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks... kritikkan yang membina. Iman akan perbaiku

      Delete
  2. welcome iman :)

    Niera :) mood jiwang melayang ker?

    ReplyDelete