Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, March 28, 2012

Review 668: Murni Kasih by Norhayati Berahim


Murni Kasih by Norhayati Berahim
Terbitan NB Kara Sdn. Bhd.
RM23.90
670 mukasurat


"Cinta itu tidak pernah terpadam walau di penghujung usia"

Satu kisah yang jarang diceritakan dalam novel-novel cinta. Ada banyak part yang predictible tapi susunan ayat-ayat Norhayati berahim mampu membuat saya rasa sangat sebak, sedih dan nak menangis. Ada kepuasan selepas menutup buku ini.

Mengisahkan 3 sahabat sejak kecil iaitu Dino, Murni & Ojan. Mereka mempunyai hala tuju yg berbeza. Persahabatan mereka tidak disenangi ibu Ojan. Ada kisah cinta lama yang menjadikan Murni kelihatan seperti onar di mata ibu Ojan. Murni paling bijak antara mereka bertiga dan melanjutkan pelajaran ke Kanada. Dino dan Ojan di malaysia saja. Dino buka kedai mekanik manakala Ojan menjadi kebanggaan ibunya sebab berjawatan besar di bank.

Murni kembali dan menghabiskan kontrak 3 tahun dgn syarikat yg menajanya dulu lalu nekad membuka business caregiver. Walaupun ditertawakan oleh Ojan, Murni tabah dgn sokongan Dino syarikat itu berjaya ditubuhkan dan ternyata pulangannya amat menguntungkan. Murni bukan saja untung dari segi kewangan tetapi dia dapat memberi kasih sayang dan menerima kasih sayang sejati dari rumah persaraan yang ditubuhkannya. Ojan sebenarnya berjauh hati dgn Murni yg tak menghiraukan perasaannya, dia jeleskan Dino yg rapat dgn Murni. Pada masa yg sama Loqman Aqeem yg pernah melanggan khidmat 'caregiver' dari Murni turut menaruh hati padanya tapi dia agak berat meluahkan perasaan sbb Murni hanya dipandang sbg orang gaji sedangkan masa tu Murni terpaksa 'turun padang' sebab staff tak cukup.

memang susah nak predict di awal cerita sapa yang menjadi pilihan Murni? Dino, Ojan atau Aqeem? kena la baca.

sure fine whatever
Rinn

Sinopsis belakang buku:

Kenapa terlalu sukar dia mahu melafazkan apatah lagi mahu meluahkan. Apakah cinta itu sebenarnya hanya mainan perasaan? tetapi kenapa semakin disimpan, semakin terdera rasanya? Ah... segalanya benar-benar menyakitkan. Dipendam, terasa sakit, mahu diluah terasa perit. Lantas lelaki itu sedar, dia perlu membuat satu keputusan.

No comments:

Post a Comment