Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, March 4, 2012

Review 660: Kasihku Arina by Mazni Aznita



Kasihku Arina
Penulis: Mazni Aznita a.k.a Anita Aruszi
Terbitan Buku Prima
Editor: Mohd Ali Haji Mohd Noor
RM25.90
Sabah/Sarawak RM28.90
710 muka surat.


"Aku kehilanganmu...
Aku mencarimu...
Namun yang aku temui hanyalah bayang-bayangmu"


Whoa... Sci-fi fantasi. Cara penceritaan kisah ini lebih sesuai dengan mereka yang ada pengalaman membaca novel-novel inggeris dan menonton filem-filem sci-fi omputeh. penceritaan suasana dan peralatan di alam sci-fi lebih mudah dibayangkan jika ada pengalaman menonton citer2 seperti starwars, farscape, battle star galactica, atau star trek :) Nampak sangat aku ni zaman bila nyer manusia. haha. sekarang ni dah tak layan sci-fi, tapi kalau tertengok tu memang aku layannnn.


Membaca kisah ini bagai kompilasi terbaik kisah-kisah sci-fi. Cover yang menggambarkan bentuk scroll, kunci orkid dan snowball bagi aku mengganggu sedikit imaginasi aku. Bagi peminat filem sci-fi mcm aku gambaran fantasi dlm kisah ini mudah aku bayangkan. Banyak juga terasa seperti pergerakan dan gambaran yang pernah aku tonton sebelum ini. Pencoit saber aku bayangkan tak jauh beza dari lightsaber, dreamer dan snowball mungkin juga dalam kelas2 senjata yang sama. Gerero adalah mirip warior jedi.


Ramalan mengenai Arina ada iras2 seperti ramalan terhadap Sydney Bristow dalam Alias. Bloomer pulak ala-ala Milo Rimbaldi dalam Alias juga. Emma mengingatkan aku kepada Mistique, watak antagonis dalam x-men. Makhluk2 ciptaan raja Kreuk mengingatkan aku kepada makhluk pelik dalam Lord of the rings yang dibangunkan oleh Dark Lord :) whoaaaa memang mengembalikan nostalgia lama lah bila baca novel ni. oh, part racun dalam tubuh Airina yang menyebabkan dia tak dapat menjadi wanita sempurna itu mengingatkan aku kepada Max dalam Dark Angel yg mengalami nasib yang sama ketika penutup season kedua siri menarik tu :)


Perkara-perkara mirip begini mungkin membuat cerita ini kelihatan seperti gabungan/remake sci-fi sci-fi terhebat dan dicampur/blend dengan suasana keMalaysiaan dan filipina membuat ia kelihatan seperti dunia misteri yang dekat dengan kita. Bagi penggemar sci-fi, fantasi mungkin tiada masalah utk enjoy kisah ini. Bagi aku kisah ini membangkitkan imaginasi yang dah lama aku tak gunakan. Otak terasa segar dengan kisah yang sangat luar alam ini :)


sinopsis menceritakan secukupnya secara asas mengenai cerita ini. Pembukaan cerita ini kelihatan seperti kisah thriller yang normal tetapi apabila kita makin mengenali Alwiz, Arina yang normal itu juga kelihatan semakin pelik dan misteri wataknya lalu membawa kita ke alam lain yg penuh fantasi. Penggunaan perkataan-perkataan inggeris bagi menggambarkan perkara-perkara asing menghilangkan sedikit ciri-ciri karya melayu/malaysia dalam kisah ini.

Dunia Drutasia penuh dgn peperangan, perebutan takhta dan dendam yang tak pernah padam. Arina dilatih sebaiknya demi melunaskan satu dendam, lalu dia menjadi insan yang kejam namun kehendak semulajadi Arina yang cintakan keamanan dan kedamaian membuat dia berpaling dari dunia kegelapan. Dia diburu orang2 sendiri.


Dia dilatih pula sebagai gerero yang diramal bakal membunuh Raja Kreuk. Arina dihantar ke bumi setelah dia berada dalam bahaya yang mengancam nyawanya. Dia jadi pelarian dari semua pihak kerana sejarah hitam dirinya. Alwiz dalam dilema apabila jatuh hati pada gadis yang pernah mencuri hati abangnya dan gadis itu ada agenda nekad utk membunuh abagnya.


Arina yang baru ditemuinya sudah lupa sejarah silam. Pembunuh-pembunuh kiriman raja Kreuk berjaya menjejak Arina yang disorok di Malaysia bersama sebuah keluarga yg Arina sangka keluarganya yang sebenar. Dia sudah lupa kisah2 lain. Arina perlu dibawa kembali ke Drutasia dan dia ditakdirkan bertarung bersama gerero-gerero untuk menjatuhkan kerajaan Raja Kreuk yang semakin menguasai Drutasia.


Arina terhutang nyawa dengan Nakhael tetapi dia jatuh hati pada Alwiz. Perhubungan mereka bertiga sangat rumit namun atas nama persahabatan, mereka bersatu hati dalam setiap perkara dan mereka sanggup berkorban nyawa demi persahabatan mereka.


Org Drutasia beragama Islam rasanya sebab kerap menyebut nama Allah. Kreuk tumbang tetapi bukan di tangan Arina. Pembunuh itu bukan saja berdendam dengan Raja Kreuk, malah Arina juga sudah pasti menjadi targetnya. Kelihatan kisah ini akan bersambung. Tapi endingnya adalah terbaek untuk Alwiz dan Arina :)

sure_fine_whateverr
rinn


meRinnTis Blurb/Sinopsis


Kehilangan adiknya Chayi di Filipina membuatkan Arina separuh gila mencari adiknya. Demi keselamatan Chayi, dia terpaksa mengaku Alwiz sebagai tunangannya. Tapi semakin lama dia mengenali Alwiz, dia semakin dekat dengan rahsia yang menyelubungi dirinya sendiri. Sesuatu tentang Magdalena Anna aka Madina, ibunya sendiri harus dibongkar sebelum dia menemukan jawapan. Apatah lagi setelah dia tahu dirinya rupa2nya hilang ingatan dan terlupa siapa dirinya. Mampukah dia membongkar seluruh galur dirinya dari sebuah pengembaraan yang di luar jangkauan manusia biasa?


Arina membirai kelopak matanya. Hatinya masih curiga dengan niat Alwiz, tetapi pada masa yang sama dia tidak tahu kenapa wajah lelaki itu kadangkala membuatkan hatinya berdebar-debar. Seolah-olah ada satu tarikan pada wajah Alwiz yg membuatkan dia seperti tenggelam dalam dunia lain.


Alwiz merenung gadis di sisinya. Wajah mencuka Arina ditatap tidak puas. Sebahagian hatinya meronta-ronta mahu mengatakan sesuatu, tetapi sebahagian dari hatinya melarang. Apalagi dia terikat dengan sumpah Magdalena Anna untuk tidak mencari gadis itu lagi dan menyimpan wajah itu di hatinya.


"Suatu hari nanti kau akan ingat semua perkara Arina. Kau akan mengingati Alwiz, kau akan mengingati aku. Jerry, Kim dan dan yang lain2. Aku tidak ingin memaksa tetapi kadangkala kau harus membuka pintu hati kau utk menerima kami." - Nakhael


.........................................

Menulis naskhah ini adalah cabaran besar buat saya. Hampir saya lelah mengumpul semangat, namun ia tidak pernah luntur walau seaat dalam diri. Saya amat senang menulis karya pelbagai genre, kerana saya suka mencuba sesuatu yang baru. KASIHKU ARINA adalah novel yg sgt berbeza dari novel2 yg pernah saya tulis sebelum ini. Sentuhan fantasi diberikan agar ianya mampu memberikan kelainan dalam karya-karya saya yang pernah anda baca.
-Mazni Aznita-

No comments:

Post a Comment