Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, March 14, 2012

Review 663: Semakin Rindu Semakin Sayang by Umaira Dzul Widad



Semakin Rindu Semakin Sayang
Penulis: Umaira Dzul Widad
Editor: Radiah Baharin & Norhafedah Jamiyil
Penerbit: Fajar Pakeer
RM22.90
Sabah /Sarawak : RM25.90


'Semakin dikenang, rindu tambah mendalam
Semakin dipandang, hati bertambah sayang'


Puteri Elisya menyintai Khyrul tapi pada masa yang sama dia jatuh hati pada Syahmi. Elis seperti menduakan Khyrul (walaupun Khyrul tu bukanlah jejaka pilihan terbaik sebagai suami). Elis tidak pasti dengan perasaan sendiri dan membiarkan Khyrul berharap. Khy tu memang bersungguh-sungguh nak kahwin dengan Elis tapi keadaan diri dia tu tak menunjukkan dia seorang lelaki yang sudah bersedia utk beristeri. Syahmi kelihatan lebih stabil dan bertanggungjawab walaupun tidak kaya raya.


Khy dari keluarga yg berstatus tinggi. Kadang2 ibu Khy seperti memperlekehkan status Elis yg bekerja menghantar bunga utk kedai ibunya. Sepupu Khy, Badri pun bencikan Elis kerana Elis menyebabkan Khy sudah jarang keluar bersuka ria dengannya. Syahmi lebih humble dan bertimbangrasa, malah pandai mengambil hati dan bergaul mesra dengan ibu dan nenek Elis. Tapi Syahmi ni plak, pergaulan dia dengan Zafira yang dikatakan sahabat rapat tu dah macam pasangan bercinta. Zafira terang terangan menaruh hati terhadap Syahmi tetapi Syahmi anggap dia sebagai kawan malah cuba pasangkan sahabat baiknya itu dengan pakciknya yg bujang terlajak. Lebih mengelirukan apabila Syahmi penah menyebut dia lebih rela kehilangan Elis sebagai kekasih daripada kehilangan Zafira sbg sahabat. Syahmi ni macam saja2 nak bagi harapan palsu kepada Zafira.


Kisah yang lebih menarik untuk dibongkar adalah rahsia perpisahan bonda dan ayah Elis, Maizurah dan Megat Fattah. Elis membesar tanpa kasih seorang bapa. Dia amat akrab dengan bonda dan neneknya. Meningkat dewasa, dia semakin ingin mengenali Megat Fattah. Maizurah merestui hasrat anak tersayang walaupun dia berat hati dan cuba menutup kesalahan Megat Fattah agar Elis tidak kecewa dengan kisah sebenar di sebalik perpisahan mereka dahulu.


Kalau Elis dah tak cintakan Khy, kenapa biarkan saja ibu dan ayahnya berjumpa dengan ibu dan ayah khy utk membincangkan hal perkahwinan, tambah-tambah pula kejadian ini adalah selepsa Elis dan Syahmi dibelasah samseng yg kamcing dengan Badri, sepupu Khy. Gila ngeri nak kawin dengan lelaki yang ada sepupu rapat yg beri pengajaran guna samseng kaki pukul.


Rasa mcam mudah sangat pula Maizuran beri peluang kedua kepada Megat Fattah. Kesalahan Megat Fattah terasa terlalu besar untuk diampunkan semudah itu. Tambah-tambah pula sikapnya tak banyak berubah dari masa mudanya dulu.


watak2 Elis, Khyrul dan syahmi kadang2 kelihatan tidak matang dan sangat kebudak-budakkan. tidak serius.


sure fine whatever
rinn



meRinnTis Blurb/sinopsis:




Puteri Elisya amat yakin bahawa cintanya terhadap Khyrul tidak pernah bermusim. Sayangnya setinggi puncak Himalaya. Walaupun telah terlalu banyak perkara melukakan perasaannya, cinta terhadap Khyrul melebihi segala. Dia rela buat-buat buta dan buat-buat lupa. Bagi Puteri Elisya, Khyrul satu-satunya lelaki yang berjaya menjuarai carta jiwanya. Namun, mengapa hati berbelah bagi saat cinta itu bakal disatukan dgn sebuah ikatan perkahwinan? Sungguhkan rindunya sudah kehilangan bisa?


"Abang tak kisah kalau Elis dah ada kekasih. Walaupun abang sukakan Elis, in fact dah jatuh hati pada Elis, tapi abang tak paksa Elis utk cintakan Abang."


"Kalau boleh abang nak bawa Elis terbang di angkasa. Kita jelajah ke bintang, ke bulan. Waktu itu mungkin Elis akan sedar bahawa perasaan abang kepada Elis tidak pernah terbatas. Seluas langit dunia, sesetia malam pada siang."


Kalaulah dia belum ada Khyrul, mungkin sahaja dia membenarkan syahmi menghuni hatinya. Bersama lelaki itu dia rasa bahagia. Sungguh dia rasakan Syahmi telah terlewat. Tetapi mengapa semakin dibiar, rindu itu terus bertindan di jiwa membenihkan sayang sehingga dia rasa sukmanya terseksa selepas pemergian Syahmi.


"Dia telefon, kamu tak layan, kamu telefon dia tak jawab. Sampai bila nak selesai masalah kamu berdua ni. Kalau suka cakap ajelah suka. Tak payah nak main tarik tali."


Benarkah perasaannya terhadap Syahmi telah mula bertukar makna? Sedangkan dia bimbang menjadi haloba sekiranya membiarkan cinta di hati beralih kepada Syahmi. Mampukah dia bertahan selepas ketiadaan lelaki itu?

No comments:

Post a Comment