Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, March 4, 2012

Review 659: Akukah Juwita? by rina farizq



Akukah Juwita?
Penulis: Rina Farizq
terbitan kaki novel enterprise
RM22.00
sabah/sarawak: 25.00
644 mukasurat
978675067907


Kisah ini menfokuskan Minah, gadis kampung yg kasar tetapi feminin setelah menempuh dunia pekerjaan. Kisah ini menceritakan tentang dilema Minah untuk membuat pilihan jejaka mana terbaik utknya. Ketiga-tiga calon dari latar belakang yang baik. Tapi pilihan Minah di akhir cerita aku rasakan akan menyukarkan jalan hidupnya kerana ibu si dia tak dapat menerima dirinya dengan sepenuh hati, walaupun nenek si lelaki itu amat berkenan dengan minah.


Dengan Gaban, Minah menjadi gadis kasar yang keras hati. Dengan Rifki dan Tengku Ukail, Minah kelihatan lebih feminin. Gaban tu hanya berani meluahkan perasaan setelah orang lain turut menunjukkan minat terhadap Minah. Keluarga Gaban sangat menyenangi Minah malah mengambil minah bekerja dengan mereka, malah Minah boleh nak pegi keja tak pegi keja ikut suka hati. Kalau dia berenti pun anytime boleh datang keje balik (ada ka keje macam ni? best nyaaaa) Rifki dari keluarga kaya yang sangat baik hati. Bila Rifki siap boleh mengimamkan jemaah-jemaah kat surau, dia kelihatan sangat mengkagumkan, tetapi dia jenis tak kisah bersentuh lelaki perempuan, membuatkan dia kelihatan janggal. Minah jadi jeles dan ragu-ragu dengan perasaan sendiri. Adakah Rifki pilihan terbaik? Rifki kelihatan sangat menyintai Minah dan Minah pun kelihatan cenderung kepada Rifki, namun kehadiran Tengku Ukail menggugat peluang Rifki. Tengku Ukail tidak gentleman lah. dia jenis suka membuli dan menyakitkan hati orang. Namun gelaran 'budak jahat' kelihatan terlalu 'muda' untuk Tengku Ukail.


Watak-watak Gaban, Rifki dan Tengku Ukail kelihatan lebih kurang saja peranannya. Kadang2 kelihatan mereka seperti pecahan dari satu watak yang sama. Masih banyak yang pelru diperkukuhkan dalam kisah ini. Ada plot yang kelihatan longgar. Konflik dengan Tengku Masni kelihatan menarik untuk dikembangkan tetapi ia kelihatan sepi.


sure fine whateverr
rinn

meRinnTis Blurb/sinopsis


Org kata cinta itu indah, tapi tiada lebih indah andai cinta itu tiada rintangan. Bila kita hadapi dan bersama mengharungi rintangan itu, kita akan lebih menghargai orang yg kita cintai.


Minah, menemui beberapa lelaki yg hadir dalam hidupnya namun hanya seorg yg mampu menemukan cinta sejatinya. Mungkin Gaban, lelaki yg membesar bersamanya di kampung tetapi selalu saja bersengketa dan memanggilnya 'Timun Kecut'. Tetapi mungkin juga Rifki, si mamat poyo yang memang gemar berjenaka dan mengusik. Atau si budak jahat yang mengharu birukan hidupnya terus buat hari2 yg dilaluinya semakin mencabar kesabarannya.


Ikutilah perjalanan kisah cinta gadis biasa yg diberi nama Minah binti Temon dalam kisah yang dinamakan 'Akukah Juwita?'

No comments:

Post a Comment