Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, March 4, 2012

Review 661: Laskar Pelangi by Andrea Hirata



Laskar Pelangi
Penulis: Andrea Hirata
Terbitan PTS Litera
RM28.00
sabah/sarawak: 31.00
9789833892006
420 mukasurat


Kita dibawa menyusuri kisah anak-anak di sudut terpencil di Indonesia. Kisah mereka mungkin kelihatan kecil tetapi cara kisah mereka diketengahkan sangat menyentuh hati. Cara watak-watak cilik menyentuh hati kita sangat berkesan dan istimewa. Kali pertama aku baca sesi kuiz yang buat aku menangis kerana amat terharu dengan kehebatan lintang yang sangat 'cool'.


Sekolah Muhammadiyah mungkin akan kelihatan teramat-amat kerdil dengan bilangan pelajar yang sangat2 kecil hingga mungkin tak dapat memenuhi quota minimum utk sesebuah sekolah beroperasi. Hari pertama sekolah yg bakal menentukan sekolah tu akan beroperasi atau tidak tu pun cukup mendebarkan. Nak tunggu lagi sorang saja utk cukupkan jumlah minimum pun cukup membuat mereka dan kita gelisah. Namun setiap anak2 itu ada kekurangan dan kelebihan tersendiri. Kebijaksanaan cukupkah untuk membawa mereka keluar dari gaya hidup ibu bapa mereka, nenek moyang mereka?


Cerita ini buat aku rasa nak menonton filem Laskar Pelangi :) nak tengok cara watak 10 anak cilik ini dipamerkan di layar perak.


Lintang sangat amazing dan genius, Ikal adalah pemerhati yang sangat fokus, Mahar pula creatif dan penuh imaginasi, Mahar dan Flo sangat adventure mengejar misteri, mereka sangat serasi dan sefahaman. Perjalanan ke Pulau Lanun mencari Tuk Bayan Tula tu sangat mendebarkan dan melucukan. Bayangkan diorang sanggup meredah laut penuh gelora demi mendapat keberkatan dari Tuk Bayan Tula supaya dapat lulus exam dengan cemerlang sebab Mahar dgn Flo tu mempunyai otak yang creative tetapi selalu tercorot dalam kelas. hehe. Tips dari Tuk Bayan Tula tu boleh membuatkan orang yang sedang minum akan tersembur airnya. :) haha.


sure fine whatever
rinn

meRinnTis Blurb/sinopsis:

Pelbagai peristiwa menakjubkan terjadi pada zaman kecil para anggota Laskar Pelangi. Sebelas orang anak Melalyu Belitong yang luar biasa ini tidak menyerah kalah walau keadaan tidak selalu menyebelahi mereka. Lintang si miskin cilik yang genius dengan senang hati berbasikal berulang alik sejauh 20 kilometer untuk menuntut ilmu meskipun kadang-kadang hanya sempat menyanyikan lagu Padamu Negeri pada akhir waktu sekolah. Mahar, selain bersekolah dia turut memarut kelapa utk biaya keluarganya, adalah seniman yang imaginatif dan kreatif meskipun dia sering dipersendakan sahabat-sahabatnya. Tetapi dia berjaya mengangkat darjat sekolah Muhammadiyah di kampung mereka. Begitu juga kisah sembilan orang teman lainnya yg bersemangat menjalani kehidupan dan berjuang meraih cita-cita.


Selamilah kehidupan mereka, kejujuran pemikiran, dan indahnya pengembaraan mereka. Anda akan tertawa, menangis, dan tersentuh menghayati gelagat mereka. Novel ini dipersembahkan untuk mereka yg meyakini akan adanya pintu keajaiban lain untuk mengubah dunia pendidikan.


"Membacanya umpama menonton sebuah filem, satu kepuasan dan keseronokan kerana dapat menonton apa yang dibaca."
-Ramji Rabi, MPH Bookstores Sdn Bhd


"Satu lagi karya dari Indonesia yang mesti dibaca oleh pencinta novel di Malaysia."
-Meor Shariman, novelis dan penulis skrip filem Cicak Man


"Andrea Hirata telah menyajikan Laskar Pelangi dengan sempurna sekali. Bahasanya cerdas, jenakanya segar, serta terselit metafora yg indah: membuat kita dapat tersenyum dan tertawa serentak atau menangis pilu bersama-sama watak-wataknya. Plotnya ringan tetapi tebal dgn nilai moral dan estetika. Sebuah karya yg harus dibaca utk dinilai dgn mata hati!"
-Noor Suraya, novelis.

No comments:

Post a Comment