Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, March 27, 2012

Review 666: Cinta Si Ikan Buntal & Si Kambing Liar


Cinta Si Ikan Buntal & Kambing Liar
Penulis: Muliati Abdul
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM18
Sabah/Sarawak: RM21.00
431 mukasurat
9789675067938


"Aku bukan Hawa yang diciptakan utk Adam.
Aku hanya Kamilia. Tapi tidak salahkan,
kalau kali ini Kamilia diciptakan utk Adam?


Kisah zaman sekolah yang telah lama dittinggalkan menyebabkan Adam Ahmad lupa pada Kamilia Si Kambing Liar yang sering diusiknya di zaman sekolah. SEmangat nya melayang sehingga pengsan ketika itu apabila si Kambing Liar lah yang menyelamatkan nyawanya ketika lemas di kolam. Pengsan black out si Ikan Buntal tu bila tau Kambing Liar yg bagi cpr kat dia.


Pertemuan semula sepuluh tahun kemudian... Mereka saling tidak mengenali kerana kedua-duanya berubah 100% dari keadaan dulu. Adam Ahmad merupakan jejaka pujaan wanita, manakala Kamilia pula cintanya diburu doktor Khairyzan. Pertemuan demi pertemuan telah menimbulkan persepsi buruk Adam Ahmad terhadap Kamilia. Jiwanya bertambah serabut apabila ibu dikampung telah menguruskan pertunangannya dengan si Kambing Liar. Disebabkan Kambing Liar pernah bagi CPR kat dia, maka dia terpaksa berkahwin dengan Kambing Liar? Adam Ahmad mula membina strategi untuk meleraikan ikatan pertunangan tanpa kerelaannya.


Kamilia pula menyangka pertunangannya dengan si Ikan Buntal telah mendapat persetujuan tuan punya badan. Ibu si Ikan Buntal sudah memberi confirmation yang sangat meyakinkan.


Kisah ini lebih kepada kisah komedi ringan yang mencuit hati. Kisah dari zaman skolah PMR membawa ke zaman dewasa memang comel. Walaupun kisah Dr Khairyzan yang memburu cinta Kamilia kelihatan memberatkan sedikit kisah ini namun Dr. Khairyzan adalah watak yang menggegarkan perasaan Adam Ahmad. Lagi cemburunya membara bila sahabat baik sendiri menaruh hati pada tunangannya.


Lawak la part Adam tu sampai pengsan dan muntah2 tengok darah.


sure fine whatever
rinn



blurb/sinopsis belakang buku


Ikan Buntal bulat. Sudahlah bulat, jauh sekali sekacak Nabi Yusof A.S Tidak ada yg istimewa melainkan NAKALNYA yang nauzubillah! Tapi jgn terkejut, si Ikan Buntal ini ramai peminat. Kambing Liar bau seperti kambing gurun. Suka marah-marah. Cermin mata dia BESAR mengalahkan makcik-makcik. Kerjanya cuma menghadap buku. Anak emas sekolah lah katakan. Tapi itu semua kisah sepuluh tahun yg lalu. Bertahun-tahun terpisah akhirnya mereka bertemu semula. Tambah parah bila ada hasrat utk melihat mereka berdua disatukan. Musuh tradisi bakal bersatu? Umpama mimpi di dalam mimpi.


Terlalu banyak cerita yg tersimpul dan kusut sejak dulu lagi yg berlarutan hingga kini. Tapi siapa berani merungkai kalau kedua-duanya punya ego setinggi langit tua? Yg seorg penuh dgn rasa curiga. Yg seorg keras kepala. Lalu terjadilah isu SMS yg berbunyi begini:


"Awak dah buat hidup saya mcm roller coaster.
Esok saya akan jumpa awak. Kita putus tunang!"


Duhai Adam Ahmad dan Kamilia, sila selesaikan masalah anda berdua secepat mungkin ya! Jangan sampai melarat. Lagipun tidak elok susahkan hati org tua. Nanti hidup tidak berkat.

No comments:

Post a Comment