Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, September 21, 2011

Review 516: Luka Sekeping Hati by Nor Rafishah Md. Hassan


Luka Sekeping Hati by Nor Rafishah Md. Hassan
Terbitan Rhythm
(diterbitkan semula oleh Fajar Pakeer)
RM22.90
530 mukasurat


"Segunung cintaku tidak akan pudar dengan selaut nista"


Tak terniat pun nak baca buku ini pada mulanya. Saya bli buku ni di pestabuku yg lalu kerana suka dgn gambaran cover novel ini.. dedaun gugur bertaburan di permukaan bumi yang lecah selepas hujan. Lagipun nama Nor Rafishah tidak asing lagi di mata saya kerana saya suka dgn karyanya seperti 'Tiada Lagi Cinta' dan 'Sutera Biru' saya dah baca beberapa kali. SEbenarnya saya berhajat utk membaca "Kau Yang Tercinta" oleh penulis yang sama terbitan Fajar Pakeer sebab buku tu Yam pinjam dari library so nak la baca yg tu dulu.. then masa baca pembukaan kisah itu yang bermula dgn "Luka sekeping hati yang kau beri ini terpaksa aku rawat sendiri. Kau pergi bagaikan tak akan kembali" Tertera nama Kencana dan Naufal di situ, saya terus semak sekali lalu sinopsis di belakang buku "Luka Sekeping Hati" yang saya beli tu (utk mengelak terbaca cerita ringkasnya) dan mendapati ada nama Kencana dan Naufal. Maksudnya dua2 buku ni ada kesinambungannya antara satu sama lain.. so next step saya semak tahun pertama ianya diterbitkan dan mendapati LSH diterbitkan pada tahun 2005 manakala "Kau Yang Tercinta" diterbitkan pada tahun 2007. So saya baca LSH dulu lah sebelum saya mula membaca KYT.


Perkara pertama yang saya sedar selepas membaca buku ini adalah, watak utama cerita ini bukannya perfect walaupun dikurniakan kejelitaan dan kesempurnaan fizikal. Dia seorang yang mengundang derita utk dirinya sendiri dan keputusan yang dibuatnya sentiasa tidak tepat utk dirinya walaupun menurut kata hati yang dibedung rasa cinta.


Kencana bukanlah watak yang saya gemari dan dia tak sesuai sbg role model. tetapi pengajaran kpd perkara yg menimpa dirinya harus diambil ikhtibar dlm menghadapi dunia sebenar sekarang ini. Masalah moralnya tidaklah seteruk memperdagangkan tubuh atau hidup terlalu bersosial tetapi sikapnya yang membalas dendam dgn cara yang terpesong menyebabkan rasa hormat saya kpd watak ini hilang. Tak kira kesedihan atau kedukaan sebesar mana yang menimpa Kencana, saya sudah tidak bersimpati lagi malah merasakan semua itu patut menimpa dirinya.


Serba sedikit tentang kisah ini. Kencana sudah lama bertunang dgn Soffian sepupunya. Keadaan itu menjadikan dia kurang berkenalan dgn lelaki lain. Namun penghijrahannya ke kota utk melanjutkan pelajaran menemukan dia dgn Rashdan dan Naufal. Dua lelaki yang jauh berbeza sikap nya. ntah mengapa Kencana lebih terpikat dgn lelaki yang kurang ajar spt Naufal sedangkan Rashdan itu berkilometer lebih baik dari Naufal. Sebab rupa? hmm ntah la. kalau hati sudah suka, nak buat mcm mana kan?


PErkenalan dgn naufal yang bermula dgn ejekan 'orang hulu' menimbulkan kebencian Kencana kpd lelaki itu yg merendah rendahkan keadaan dirinya yg dikatakan kekampungan. ejekan itu sangat keterlaluan ntah la macam mana hati kencana boleh tercuit syg dgn sikap Naufal yg begitu.


Kecurangan Soffian yang menjalin hubungan sulit dgn Mel menimbulkan sakit hati Kencana. KEncana ni byk melafazkan kata2 sepatutnya dlm hati dan tidak meluahkannya terang terangan rasa tidak puas hatinya yang rasanya most of the time lebih memihak kepada dirinya. Kenapa tak disampaikan berita kecurangan Soffian kpd keluarganya yg mahu mempercepatkan perkahwinan mereka. Sudah tentu penyelesaian begitu lebih mudah. Tetapi Kencana mengambil jalan utk membuka tudung yang tesalut di kepalanya dan tampil dgn imej yang jauh berbeza dgn keadaannya sebelum itu dan ketika itu barulah Naufal membuang egonya dan melafazkan cinta tidak berbelah bagi utk dirinya. Niat Kencana mahu membalas perbuatan Soffian dan tak sangka pulak Naufal boleh terpikat dgn dirinya.


sure fine whatever
rinn


sinopsis belakang buku:


Kerana asal usulnya, Kencana, seorang mahasiswi, sering dipandang rendah oleh pelajar-pelajar senior, terutamanya Naufal dan Tasha. Pada masa yang sama, dia juga didekati oleh seorang senior lain, Rashdan. Namun, adanya Soffian, sepupu yg juga tunangannya, Kencana tidak memberi harapan kepada Rashdan walaupun kadangkala di hatinya turut berbunga kasih. Soffian ternyata curang kepadanya. Demi merawat luka di hati, Kencana bertekad untuk melakukan perubahan kepada dirinya, membuatkan Naufal mulai memberikan perhatian kepadanya. Sekalipun cuba mengelak, namun Kencana sedar dia juga mencintai Naufal. Hubungannya dengan Naufal ternyata tidak disenangi oleh keluarga Naufal. Malah keluarganya dan Soffian juga memutuskan utk mempercepatkan perkahwinan mereka apabila mengetahui akan perubahan diri dan perhubungannya dgn pemuda lain. Menyedari Soffian masih mencuranginya, Kencana nekad berkahwin lari dgn Naufal. Bagaimanapun bahagia yg dibina tidak seindah yg diimpikan apabila Naufal tiba-tiba menghilangkan diri. Kencana terpaksa kembali ke sisi keluarganya. Rashdan pula cuba kembali dlm hatinya. Namun bagi kencana, dia tidak layak utk cinta Rashdan. Adakah cintanya ternyata bukan utk rashdan atau tetap setia menanti Naufal kembali mengubati derita hatinya?

No comments:

Post a Comment