Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, September 21, 2011

Review 511: Hatinya di Hujung Jari by Siti Jasmina Ibrahim


Hatinya di Hujung Jari by Siti Jasmina Ibrahim
Terbitan K Publishing
RM13.90
250 mukasurat

Za kehilangan ibunya pada hari lahirnya yg ke sembilan. Dia bencikan
bapanya yang tidak jemu menabur janji. Dulu bapanya pernah berjanji
utk mengambilnya di sekolah tapi hingga lewat petang dia tak
muncul-muncul yg muncul 3 lelaki yg mengaku orang2 ayahnya yg disuruh
membawanya pulang. Instead dia dibawa ke gudang lalu diperkosa. Za
membesar dgn rasa benci pada ayahnya. dia lebih byk menyendiri tapi
dia bijak dlm pelajaran. Kehadiran man mengusik hatinya yg halus.
Wajah jujur itu menjadi lakaran kegemarannya. Man mempunyai komplikasi
tersendiri. Dia boleh merasa kesakitan/kekecewaan wanita. Dia terpaksa
mengambil ubat penenang utk meredakan dirinya. pertemuan dgn za
mencuit hatinya akhirnya gadis itu meluahkan segala kisah hitamnya utk
dikongsi dengan Man.

Cara penceritaan cukup berbahasa dan sangat jelas, mudah difahami
walaupun ada diselitkan kisah2 mimpi yg selalunya mengelirukan, bagi
saya mudah utk membayangkan mimpi yg dialami oleh Za. Saya mudah
menghayati kisah ini dan memang tngkap nangis la part Za mengenang
kisah lalu yg ditutup rapat dlm hatinya. Ceritanya tak lah panjang
sangat, sekitar 250 muka surat saja tapi cukup utk meninggalkan kesan
kpd pembaca.

sure fine whatever
Rinn


Sinopsis belakang buku:

Aku terpaku sendirian di atas sejadah. Tanpa kusedari, air mata syukur
menitis ke pipi. Berapa besar rahmat Allah, betapa sempurnanya
makhluk-makhluk ciptaan Allah. Mereka sebenarnya saling mengerti
perasaan manusia yang lebih banyak melupakan dan tidak ingin mendekati
makhlu-makhuk lain di muka bumi ini.

Melihatkan serindit itu terbang bebas di langit biru, membuatkan
hatiku juga berasa bebas dan aku sebenarnya boleh bebas dan dilihat
indah sepeerti serindit itu. Aku damai memikirnnnya. Aku senang sekali.

Baru aku sedari, aku sudah terlalu lama menghukum diri dan
mensia-siakan usia yang hanya datang sekali. Tidak ada masa silam yang
dapat diputar kembali dan diubah. Yang lepas sama ada pahit atau
manis, biarkan tinggal sejarah dan hanya bertugas sebagai pemangkin
untuk kita jadi lebih matang dan bijak.

No comments:

Post a Comment