Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, September 21, 2011

Review 508: ...dan Mimpi Pun Bersatu by Izza Aripin


…dan Mimpi Pun Bersatu by Izza Aripin
terbitan Kaki Novel Enterprise
RM21.00
590 muka surat.


“Kucari… Cinta yang tak pernah melukai, Cinta yang tak pernah memungkiri kata hati.”

Terima kasih kepada penulis ini kerana sudi melayari laman web saya yg berselerak ni, tak sempat nak kemas dan update. Buku saudari saya berjaya habiskan dalam masa satu malam! Wah tak sangka. Sengaja saya memilih ujung minggu so tht saya boleh guna semua tumpuan, tak sangka pulak boleh habiskan 590 muka surat sepantas itu. Kenapa? Bagi saya kisah ni adalah fresh dan ada kelainan. Kisah cinta berlatarkan kehidupan keturunan darah pahlawan, bangsawan dan raja di zaman modern. Adegan2 pergelutan diceritakan dengan baik dan mendebarkan. Sebelum ni saya amat suka gaya penceritaan Ramlee Awang Murshid dan Liza Zahira (Bahtera Kasih) tentang gerak2 menyerang. Buku ni saya letakkan dalam kategori ’expect the unexpected’ walaupun saya pasti ianya happy ending. Jarang sekali saya memilih membaca buku yg menyelitkan kisah konspirasi politik, nak menggulingkan kerajaan, latar belakang cerita ini menjadikan penceritaan menarik dan tak sabar2 nak habis kan. Tahniah kepada izza aripin.

Mengisahkan tentang cinta Anne dan Iskandar yg bertemu dan berpisah dan bertemu semula. Ada jodoh di antara mereka tetapi Anne tak tahu yang she’s a part of a very huge plan buat Putera Mahkota Dhiyapura. Kebenaran menjadikan Anne kecewa, fitnah telah melontarkan dia jauh dari Iskandar. Iskandar mengambil masa yg lama utk membina semula semangat diri. Ayrin yg cuba disembunyikan dari Iskandar seolah-olah dihanyutkan takdir ke arah Dhiyapura lalu meletakkan dirinya di tengah2 kancah pertelingkahan antara keturunan al-Muttaqi dan al-Mansur.

Sure fine whatever
Rinn

Sinopsis belakang buku:

Anne
Cinta pertama sewaktu zaman remaja yg terputus di pertengahan jalan bersambung semula selepas lapan tahun berlalu. Lantas dia mengharapkan peluang kedua itu berakhir dgn kegembiraan. Malangnya fitnah yg berakhir dgn tragedi meragut segala kebahagiaan yg diimpikan. Dia mangsa pergolakan politik dan perebutan takhta.

Tengku Iskandar
Kematian bonda & kekanda tercinta menjadikan dia pendendam. Misi mencari dalang yg ingin menghapuskan seluruh keturunannya menjadi agenda. Dlm kesungguhannya mencari pengkhianat, dia sendiri mengkhianati cintanya terhadap satu-satunya wanita yang telah memberikan inspirasi dan semangat utk terus mencari kedamaian.

Ayrin
Akibat trauma yg dihadapi oleh uminya, dia membesar tidak seperti gadis biasa. Sepanjang hidupnya dia tidak kenal sesiapa, tiada saudara mahupun rakan yg berkekalan. Dia seorg pengembara yg mengembara mencari erti kehidupan sehinggalah dia tiba di Millenium Perdana. Buat pertama kalinya, dia temui erti hidup dan bersedia untuk mempertahankannya meskipun mengkhianati uminya sendiri.

Zarul
Hidupnya lengkap dan bahagia. Kasihnya mekar di Millenium Perdana. Namun tanggungjawab kpd keluarga & negara memaksa dia mengorbankan segala-galanya. Dia terpaksa meninggalkan kehidupan yang dia kenal semata-mata mahu menjalankan tugasnya terhadap satu kehidupan yang begitu asing. Dlm kekeliruan, cinta yg sedang mekar rupa-rupanya tidak pernah jauh daripadanya.

Dari satu daerah bersejarah, lahir seorang sri kandi cinta yg mewarisi semangat juang keturunannya. Dari satu kerajaan lahir seorang putera yg mengharapkan kedamaian dan cinta sejati. Mereka dipertemukan di Bentara lantas memahat satu episod perjalanan yg penuh liku & ranjau. Sifat manusia yg rakus dgn keduniaan, yg tamak kuasa, yg dahagakan kemewahan melarik kisah mereka ini dalam perjalanan mencari kebenaran. Dan akhirnya mimpi pun bersatu.

No comments:

Post a Comment