Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 10, 2009

Review 42: Puisi Untuk Nadina




Puisi Untuk Nadina
Penulis: Bahruddin Bekri
Terbitan PTS Syok!
Cetakan Pertama 2009
RM16.90
Sabah/Sarawak: RM18.90
386 mukasurat


"Tuhan, berikan aku cinta yang tidak perlu aku memilih antara dua keindahan dan terima kasih kerana KAU berikan aku dia cinta yang tidak perlu aku pilih"


Kali ini Bahruddin Bekri lebih banyak menceritakan soal hati dan perasaan hero dan heroin kisahnya. Dalam novelnya sebelum ini yg saya dah baca (Dunia Ini Sederhana Kecil & Doa Utk Aku), BB lebih baca menceritakan kisah hero novelnya.


Cara penceritaan berbaur komedi masih dikekalkan dan sudah menjadi trademark BB apabila berkarya. Lawak selambanya pasti menyebabkan tawa yg tak disangka-sangka tercetus.


Borhan adalah anak yg baik dan bertanggungjwb dlm keluarganya. Demi membantu ibu dan memastikan pelajaran adiknya terjamin, dia nekad melakukan apa saja kerja. Daripada tukang cabut bulu itik, despatch, pelayan kedai makan dan mekanik sambilan. Semua dia buat demi mendapatkan pendapatan yg halal.


Perkenalan dengn Nadina bukanlah bermula dengan baik, namun apa saja yg berlaku membuahkan pergaduhan antara mereka.


Nadina adalah anak org kaya yg akan dapat apa saja yg diingininya. Keputusannya utk menjadi model telah menyebabkan bapanya menarik balik semua elaun yg pernah diberikan padanya dan membiarkan Nadina mencari duit sendiri dgn menjadi model. Yg kelakar tu jadi model pakai kostum pisang, haha.. ngan model botol jamu. edeh bleh pengsan aku gelak.


Nadina yg mulanya suka bergaduh dgn Borhan akhirnya jatuh cinta dengan kesabaran Borhan. Keadaan Nadina yang mabuk kepayang sorang2 menyebabkan sahabat baiknya, Sehah menyangka Nadina sudah terkena ubat guna-guna si Borhan yg sebelum ini asyik bergaduh jer ngan Nadina.


Bila Sehah confront Borhan, barulah dia tau Nadina syok kat dia dan Borhan pulak mcm mabuk kepayang nak cari idea cemana nak luah perasaan kat Nadina. Di samping Nadina, Borhan juga mempunyai misi besar dengan Komando Iqwan Daniel utk menangkap pencuri motorsikal yg berleluasa di kawasan kolej. Yg dahsyat tu tajuk operasi diorang Operasi Burger Berdarah. haha... edeh ni nak pengsan 2nd round.


Kumpulan Muzik YUMILU yg selalu muncul dengan lagu2 puitis tu pun buat aku tergelak jer.. diorang tu selalu follow Borhan sebab nak pujuk Borhan masuk kumpulan diorang kerana terpikat dengan puisi 'buntut itik' nukilan Borhan. ha haha haha haha



sure fine whatever
rinn


Sinopsis/Blurb


Nadina
"Apa awak cakap? Saya tidak sekolah? Awaklah yang tidak ke sekolah. Naik motor buruk, nampak sangat... nampak sangat tidak naik motor baharu."


Borhan
"Cik adik, saya masih bersedih. Jadi jangan cabar saya. Saya tahu saya tidak naik motor baharu, tetapi saya tetap punya hati dan perasaan."


Borhan bukan lelaki kacak. Berambut afro, tidak berpelajaran tinggi dan tidak berduit. Pendek kata, dia bukan lelaki idaman perempuan.


Nadina pula gadis cantik, pintar dan kaya. Pendek kata, dia punya pakej lengkap sebagai perempuan idaman lelaki.


Mereka bertemu, bergaduh dan akhirnya terhasillah puisi utk Nadina.

No comments:

Post a Comment