Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, November 8, 2009

Review 33: Cinta Jati Klasik by Samsiah Mohd Nor



Cinta Jati Klasik
Penulis : Samsiah Mohd Nor
Cetakan Pertama 2003
Terbitan Khalysa Publishing
RM29.90
9789834971424
823 mukasurat


Bagi tahap pembaca macam aku ni, kisah ini dalam kategori heavy dan penyampaian penulis pun dalam nada serius dan sesekali bersastera. Terasa seperti membaca naskhah 80-an dan bukannya tahun 2000. Memang berat, mungkin seberat novel yg setebal lebih 800 muka surat ni :)


Kisah Kasmira sebenarnya bermula sejak sebelum kelahirannya. Dia dari keluarga terbilang di kampung. Suatu kejadian mengaibkan dalam keluarga telah membuangkan ayahnya entah ke mana. Ibunya kecewa dgn keluarga yg tidak percayakan kebenaran, lalu membawa diri keluar dari rumah pusaka. Ibu yg diharap datang memujuk tidak muncul sehinggalah anaknya Kasmira, yg lahir tanpa pengetahuan suaminya, sudah besar panjang dan sudah bekerja.


Andak Basirah meneruskan hidup di rumah pusaka bersama ibu yg semakin tua, seolah-olah tiada apa yg berlaku dan Karimah (ibu Kasmira) yang bersalah kerana menjauhkan diri. Aku tak sangka rahsia itu terlalu aib dan semuanya berpunca dari Andak sendiri. Hipokritnya wanita itu. Segala kesalahan anak beranaknya dirahsiakan dan keburukan Karimah dan Kasmira digembar gemburkan. Anak2nya berbulan tak balik rumah, Kasmira yg selalu menjengah disuruh balik lagi kerap. Susah la jadi org yg selalu nampak salah orang lain saja. Patutla Karimah jadi keras hati sehingga tak pedulikan lagi ibu dan andak di rumah pusaka.


Taufik menjadi penawar duka Karimah apabila Taufik berkenankan Kasmira. Karimah sayangkan Taufik yg bakal menjadi menantunya. Namun ibu Taufik ada memendam perasaan dendam pada Karimah yg dikatakan merampas Kamal darinya. Taufik tersepit antara kehendak seorg ibu dan seorg kekasih. Lalu dia memilih kasih ibu dan Kasmira dilepaskan tanpa penerangan yg tepat.


Perpisahan itu menjadikan Kasmira lebih kuat dan nekad. Tawaran Pak Mus telah membawa dia ke Indonesia dan meluaskan perniagaan. Kalau dulu dia bekerja sepenuh masa dan berniaga barang2 kraf hutan secara sampingan, sekarang dia menambah perniagaan perabot pulak. Dia menyuburkan sumber rezeki sahabatnya Nordin, jejaka yg setia bekerja di kampung dan menjaga ibunya, Jarah dan juga menjengah2 ibu Kasmira. Urusan kerja itu kemudian menjadi urusan hati apabila dia semakin mengenali Zaroff.


Nordin memang sorg yg setia. Hatinya dari kecil sudah terpaut pada Noriah tetapi Noriah sudah bebas bergaul di kota. Anak tunang yg dikandung terpaksa diusung dgn rasa malu. Andak sendiri takmau terimanya. Apabila tunangnya datang utk bertanggungjawab, dia sudah tidak mahu menerima kerana tak terbayang hidupnya bersama lelaki yg sanggup memusnahkan masa depan seorg gadis. Lalu Noriah sendiri yg melamar Nordin. Nordin dan Jarah menerima dgn hati yg terbuka. Sepatutnya Jarah yg menolak menantu yg sudah ditebuk tupai tapi sebaliknya yg terjadi, Noriah ditolak ibu sendiri dan kini menumpang kasih ibu Nordin dan ibu saudaranya, Karimah yg selama ini dianggap mereng. Mesti termakan cerita ibunya, Andak Basirah tu.


Bukan tiada anak Andak yg baik. Razak tu sangat prihatin dan bapa yg penyayang. Namun isteri pilihan andak tu yang membuat onar sehingga bercerai berai. Dayuslah Razak kalau isteri curang tidak dilepaskan. Dpt husband mithali yg baik giler macam tu si Dilah tu boleh curang dengan lelaki lain, suami org pulak tu. Adusss.


Kehadiran Pak Mus utk merapatkan hubungan Zaroff dengan ibu Kasmirah telah membuka semula rahsia yg telah lama terpendam. Mustafa Kamal itulah Pak Mus dan dia jugalah Kamal. Bapa kepada Kasmira. Balasan Allah pada anak sulung Basirah telah menginsafkan dia. Merayu-rayu dia agar Karimah kembali ke rumah pusaka utk mengampunkan dosa Rahman. Tetapi Karimah tu terlalu degil, sedegil nenek, sedegil Kasmira, sedegil Noriah. Lalu tinggallah mereka dengan kedegilan masing2. Salah seorg dari mereka mesti membuang ego dan mengalah. Akhirnya Nenek Zaharah mengalah, Karimah dijejak dan rupa2nya Karimah masih menunggu ibunya itu datang memujuk, bukannya orang lain. Semudah itu segala2nya terlerai. Pertemuan Karimah dgn ibunya, nenek Zaharah tu memang sangat2 hiba dan menyentuh perasaan. Tangkap nangis beb.


Perkahwinan Zaroff dgn Kasmira memang membahagiakan. Majlis gilang gemilang mereka telah menyatukan sebuah keluarga yg hampir musnah. Lega aku bila Kasmira tak pilih Taufik walaupun mak dia sudah mintak maaf. Tapi cerita diorang selepas kahwin dan sedang menunggu kelahiran cahaya mata tu jadi derita lah pulak. adui... Walaupun cerita sudah ditutup, watak Kasmira masih berharap, so membuat aku rasa cerita ini belum ada akhirnya.


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


Kasmira...

Dirinya terperangkap dalam lipatan sejarah silam dan permainan masa lampau. bukan dia yg bermain, malangnya dia yg terjerat. Justeru silam, masa depannya menjadi linglung. Mampukah dia mengembalikan kegemilangan yg pernah menjadi milik keluarga atau masa akan merubahnya?

No comments:

Post a Comment