Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, November 8, 2009

Review 34: Andai Itu Takdirnya by Siti Rosmizah




Andai Itu Takdirnya by Siti Rosmizah
Terbitan Buku Prima
Cetakan Pertama 2008
isbn: 9789833669653
Harga RM19.90


"Cintamu sesegar embun nan pagi
Semakin resah menanti terbit mentari
Hangatnya yg membakar mengeringkan
Segala keindahan yg penuh kepalsuan"


Secara keseluruhan novel ini membawa kisah sedih. Kalau ada kegembiraan pun agak kurang menyerlah kerana bagi saya kekejaman Syed Aizril tu sangat melampau sehingga sukar dilupakan, tapi berulang kali Aleya tu memaafkan suaminya. Aku plak yg jadi geram.


Rasanya banyak air dlm citer nih.. hehe air mata campur air hujan, so universe 'Andai Itu TakdirNya' adalah sangat banyak air. :)


Kekuatan novel ini adalah pada scene2 sedih yg mencengkam perasaan dan meraih simpati pembaca pada watak Aleya yg teraniaya.

Nama2 company dlm novel ni semua guna 2 hurup saja, contoh macam, AA, SA, FA, RR.


yg penting aku (dan sesiapa saja) memang geram dengan kekejaman Syed Aizril hingga membuat aku rasa dia lelaki jahat yg tk sepatutnya mendapat kasih sejati dari sesiapapun. Dia mencederakan Aleya secara fizikal dan dengan niat membunuh. Dia paling dendam dgn Aleya kerana memalukan dia tentang assignment masa belajar dulu dan juga kerana Aleya dirasakan telah memerangkap dia sehingga mereka dipaksa berkahwin demi menjaga nama baik keluarga dan reputasi syarikat. Syed Aizril dan keluarga terus merancang mengahwinkan dia dgn sepupunya Lin kerana diorang semua benci Aleya. DAri hari pertama berkahwin Aleya sudah membiarkan diri didera malah dia dirogol dan dibuang di tepi jalan dan kemudian dia ngandung. masa dia sarat ngandung tu la dia kena sepak terajang ngan Syed Aizril.Syed Aizril telah melafazkan taklik bahawa sebaik saja dia menikah dgn Lin, talak satu jatuh.


Kemalangan yg menimpa Syed Azril sebelum pernikahannya dgn Lin telah menginsafkan Syed Aizril dan merayu Aleya kembali sbg isterinya. Aleya keberatan, tetapi apabila mengetahui dia ada ketumbuhan otak, dia kembali kpd keluarga Zril yg sudah mahu menerimanya dgn hati terbuka. Masa tu Aleya sudah melahirkan Dania dan Danish tapi Danish meninggal dunia kerana jantung berlubang. Dia tak mahu Dania keseorgan bila dia mati nanti.


Syed Aizril makin sembuh sejak dijaga Aleya dan kasih mereka semakin kuat. Namun baran Syed Aizril masih ada dan conflict timbul. Disebabkan conflict itu Syed Aizril mempergunakan Lin utk diperisterikan. Mana pergi kesemua keinsafan dia selama ini. n then biler dia rayu Aleya kembali lepas Aleya dibedah sbb ketumbuhan otak tu memang dah tak ada simpati dah utk watak Syed aizril ni sbb mcm dah insaf seperti mula2 tadi tapi walaupun cerita ini happy ending, bila menutup buku ini, rasa puas tu tak ada sangat sebab saya seperti merasakan bila2 masa saja Syed Azril akan datang barannya dan Aleya akan makan hati. baran Syed Azril masih ada, masa dia marah Lin tu kan dia cekik Lin mcm dia cekik Aleya dulu. Nanti bila2 kalau dia salah faham dgn Aleya lagi, tak mustahil dia akan cekik Aleya lagi. Watak Lin yg dimatikan di hujung cerita terasa agak drastik.


Mcm citer hindustan pun ada gak citer ni :) mesti org yg suka citer jiwang-sedih seronok layan kisah air mata macam ni... masa hero heroin yg hensem dan cantik jelita sedih mesti ada kilat sabung menyabung dan hujan lebat menyimbah bumi dan mereka basah dlm air mata dan dalam hujan.



Tapi ada beberapa scene yg seperti boleh dipersoalkan lah, contoh macam peristiwa Syed Azril dimalukan Aleya di taman pasai assignment diorang (masa tu blum hantar lagi) tu dikatakan berlaku sebulan sebelum mereka balik ke Malaysia dan masa Aleya pulang ke Malaysia tu ada disebut Aleya mengenali Syed Aizril dari semester pertama sehingga hari konvokesyen. Dlm tempoh sebulan tu lah, Zril present paper kat lecturer, exam terakhir dan konvo, sempat ke? Kadang2 benda2 kecil mcm ni (biasanya dlm movie or tvseries dipanggil 'nitpick') selalu terlepas pandang.


tak sampai 2 minggu lepas pembedahan otak Aleya sudah bleh jalan balik rumah.


kegeraman pada kisah ini mengingatkan aku pada kegeraman aku membaca kisah Kasih Untukmu karya Arn Faisal. Mungkin kalau korang suka AIT, korang akan suka Kasih Utkmu :) sempat lagi rekemen buku. huhu... rasanya aku kurang suka kisah lelaki yg mendera isteri secara fizikal kot. hmmm...


Syed Aizril spt tak berusaha menyenangkan hati isterinya dgn menjauhi satu2nya punca sakit hati Aleya iaitu Lin. Dia terus melayan kerenah Lin walaupun sudah byk kali Lin tu buat hal.


Sepanjang tempoh dia berbaik dgn Aleya dia tk berusaha langsung merapatkan semula Aleya dgn ibunya di kampung. Aleya dibuang keluarga lepas ditangkap basah dgn Syed Aizril. Scene2 intim diceritakan dengan berhemah dlm novel ini. yer la.. kebelakangan ni kan novel2 melayu makin berani menceritakan scene2 intim dgn terperinci.


Lepas ni mari kita baca Cinta Kau dan Aku pulak ye? hehe

sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


"Jangan salah faham, Puan Sri. Kemaafan yg diberi tidak akan sama sekali menjadikan saya lupa pada kedudukan saya ini. Saya tak boleh membuang pangkat itu ke tepi hanya kerana kesalahan yg pernah dibuat pada saya."


"Saya telah menjadi balu sebelum masanya dan anak-anak saya juga telah menjadi anak yatim sebelum masanya. Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling."


Andai itu takdirNya, dia akan menempuhinya dgn tabah dan sabar. Apa yg penting sekarang adalah kebahagiaan anaknya, Dania. Sekurang-kurangnya, bila Aleya menutup mata, kehidupan dania akan terbela.


"Selama aku meniti liku-liku kehidupan yg penuh dgn onak dan duri ini, aku tidak pernah pasrah dlm hidupku. Andai itu takdirNya sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu utk bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil"


----------
Umpama mimpi dlm mimpi, itulah perkataan yg tepat hingga tercetusnya ilham saya ini. Saya tertanya sendiri adakah saya seorang yg suka berimaginasi hingga terbawa dlm mimpi? Rasanya tidak, kerjaya sbg seorg peguam yg segalanya mementingkan fakta telah membataskan pemikiran saya utk keluar dari lingkungan profesion saya ini. Pelik tapi benar, selama tiga malam berturut-turut saya bermimpi satu kisah yg sama. Bermula dgn pengenalan certia pada mlm pertama diikut dgn babak klimaks pada malam kedua dan penutup pada malam terakhirnya. Pelik, kan? Bukan mudah menjadi seorg penulis, satu bidang yg begitu berlawanan dgn apa yg saya praktikkan sekarang. Dgn sokongan dan galakan suami, keluarga dan rakan2 saya akhirnya melihat dari satu sudut yg positif, segala yg terjadi atas kehendak yg Maha Esa, mungkin mimpi itu bukan satu mainan tidur utk saya tetapi satu anugerah dari Nya.
~siti rosmizah~

2 comments:

  1. sy suke dgn kedua2 novel beliau..x sbr nak tgu novel yg seterusnya..hehe

    ReplyDelete
  2. Novel ketiga Siti Rosmizah dah kuar dah. dia terbitkan sendiri. Boleh beli secara online dari srproduction ataupun di mana2 kedai buku Popular. Tajuknya Kalimah Cintamu kalau tak silap. ada gambar petir kat cover tu :)

    ReplyDelete