Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, September 13, 2012

Review 697: Siri Merah Cinta Kita 5- Tolonglah... Jangan Hukum Dia

 

Tolonglah... Jangan Hukum Dia

(Siri 5 Merah Cinta Kita)
RM18.00
Terbitan Buku Prima
224 mukasurat



Cerita sekitar dunia remaja di alam sekolah menengah yang dikongsikan dengan nada ceria dan dekat dengan jiwa remaja. :)



Page 6 - 40

Tolonglah... Jangan Hukum Dia

Penulis: Hazrul Hafiizi



"Biarpun dia tidak jujur padaku, aku tidak sanggup melihat dia dihukum"



Kisah 4 sekawan yang mulanya akrab berubah menjadi 2 kumpulan rival. Fira menyimpan impian tinggi untuk berlayar di tengah lautan menaiki kapal di Bandar Tanjung Pelepas. Jenny dan Ai Ling mentertawakan impian Fira kerana Pelabuhan situ hanya ada kapal kargo yang tak angkut orang.



Meena menyokong cita-cita Fira. Inilah yang memecahkan mereka kpd 2 kumpulan kecil. Jenny mencabar Fira untuk bertanding dengannya demi mencapai impian Fira.



Pertandingan yang dikatakan pelik itu tidak dijelaskan membuatkan aku rasa ting tong sedikit bila membacanya.



Pertandingan pelik itu menjadi famous di sekolah mereka. Yang pastinya, pertandingan itu telah mengeruhkan lagi hubungan mereka berempat.



Aku rasa ni pertandingan 'sapa naik kapal kargo dulu dia menang'. :D



Peti merah misteri yang ditemui Fira tak jauh dari kapal kontena yang pecah di pantai di situ lebih menarik dari pertandingan pelik. Aku pun pelik.



Meena dan Fira tidak mengembalikan peti merah tu sebaliknya menyembunyikannya di celah2 batu. Kalau diorang kembalikan peti merah tu, kan senang2 jer dapat naik kapal kargo kalau jumpa manager situ.



Jenny telah berjaya memperdayakan Meena dan mendapatkan peti merah tu utk digunakan bagi menjadi pemenang pertandingan pelik yang aku pun pelik tu.



Walupun kendian cite ni melibatkan plis dan peguam, aku masih tak berapa clear mengenai pertandingan pelik yg mereka cipta sendiri itu. *garu pala*



mungkin remaja faham kot. Aku kan remaja purbakala mesolitik.





Page 41 - 78

Aqila Bukan Ratu Drama

Penulis: Nurul Syahida



Aku suka cerita ni. Bila aku cerita semula pada anak buah aku yang tak skolah lagi tu pun berdekah-dekah dia gelak.



Aqila. Dia bertekad tak akan mengalami masalah jerawat seperti Kak Ashfa. Tapi pada suatu hari, ketika dalam bas, dia tak dapt seat. So terpaksa la berdiri masa bas brek mengejut, Aqila tersembam dan pipinya tergesel dengan pipi kak Ashfa!!! Mau tak macam orang gila dia lari balik rumah.



Aqila tu terlampau takutkan jerawat hingga segala mcm krim dan ubat disapu ke muka. Asal sebijik jer jerawat dah naik ruam satu muka!



"Kenapa bas ini brek mengejut? Mukanya yang penuh jerawat batu itu melekap ke pipiku!"





Page 79 - 116

Dekatlah Jangan Menjauh

Penulis: Lynn Dayana



"Jangan dekat-dekat, walaupun kita berjiran!"



Aisya gembira sebab jiran barunya ad aanak sebaya dirinya. Boleh dapat kawan baru, namun pertemuan pertama mereka sudah bertelingkah. Disangka anak jirannya tu perempuan, tapi lelaki rupanya. Aidan = sombong.



Curiosity Aisya dianggap perlakuan ala-ala stalker oleh Aidan. Aidan ni jenis tak sayang mulut juga. Sinis sehingga Aisya terrrrrrrrrrsembur air ke arah Aidan :) kerana tak dapat menahan marah. Pergaduhan mereka terbawa-bawa hingga ke status fb.



Pertelingkahan mereka bertukar rentak apabila papa Aidan kemalangan di Adelaide dan mama Aidan terpaksa menyusul segera. Aidan yang bakal menghadapi peperiksaan besar terpaksa ditinggalkan dalam jagaan jiran mereka, iaitu, ibu bapa Aisya!



Aidan sudah tidak banyak bicara seperti dulu untuk diajak bergaduh. Mukanya yg sedih mengundang simpati Aisya. Perbualan mereka berubah menjadi aman dan menyenangkan.



Barulah Aisya tahu rupa2nya Aidan pernah mempunyai adik perempuan tetapi Nor Aishah telah meninggal dunia akibat demam panas. Aisya banyak mengingatkan Aidan kepada Nur Aishah.



Kepulangan ibu bapa Aidan mengeratkan lagi silaturrahim dua keluarga. Sekarang Aisya ada 2 abang yang sangat protektif yg memantau geraklaku hariannya. Aisya dah mula rasa terkongkong pulak sebab dah ada tukang repot :)



pg 117 - 175

Sekarang Aku Kisah

Penulis: Aleya Aneesa



"Mei Hwa si pandai yang dibenci kawan-kawan. Sombong, tidak mahu bergaul.Ada sesiapa ambil kisah?"



Sikap Mei Hwa yg kurang bergaul membuat dia kelihatan sombong di mata rakan-rakannya. Ada yang seperti dengki dengan keupayaannya untuk score A dalam semua subjek tanpa masalah.



Siti hajar mencabarnya; belajar tapi tak aktif sukan pun tak guna...

Mei Hwa ni jenis muka tak ada perasaan. Makin geramlah Siti Hajar.



Haryani menyimpan hajat untuk mendapatkan bantuan Mei Hwa dalam pelajarannya, tetapi sikap sombong Mei Hwa membuat dia memendamkan saja hasrat hati.



Cita-cita menjadi Doktor sejak kecil menjadikan Mei Hwa objective-oriented. Dia tak pedulikan apa jadi di kiri kanannya, janji dia score dlm semua subjek.



Mei Hwa cuba blend in setelah ditegur ibunya mengenai sikapnya yang jarang bertegur sapa dengan kawan2. Baru dia perasan bahawa wakil sukan, wakil perbahasan dan wakil pertandingan melukis adalah orang2 yang lebih dikenali di kalangan murid2 dan cikgu2 berbanding dirinya yg scorer dlm subjects tetapi low profile. Ada guru dan murid yg menyangka dia pelajar baru! Walaupun namanya famous, rupanya tidak dikenali sehingga ada guru pegi bagi ucapan tahniah kepada Mei Hua yang lain! "Sekarang aku kisah!" yer la... org lain2 penat2 belajar dan score, org lain pulak yang dpt pujian. So apa tindakan Mei Hwa utk menunjukkan dia 'kisah'? kena baca lah...





pg 176 - 217

Da... Hostel?

Penulis: Bikash Nur Idris



"Huh! Tinggal di sekolah asrama? Oh, tidak? Macam dalam hutan..."



Farhah dilimpahi kemewahan sejak kecil. Walaupun baru berusia 15 thn, dia sudah pandai shopping jenama2 terkenal di butik dgn kawan baiknya, Jiha.



Keputusan ibu bapanya nak hantar dia ke sekolah berasrama penuh membuatkan Farhah memberontak, namun keputusan muktamad. Malah dia hanya dibenarkan bawa telefon biasa dan blackberrynya di tarik balik.



Ibu bapanya mahu dia berubah dan berharap kehidupan di asrama dapat mendidik Farhah. Tau-tau saja Farhah sudah tercampak di ASPURI Hutan Beranang. Apalagi... berenang air mata di beranang lah jawapnya :)



Sebaik sahaja masuk asrama, Farhah terus mengumpul maklumat dan memasang strategi agar dia segera disingkirkan dari asrama.



Afna dan Fina cuba berbaik dgn Farhah tetapi perbualan telefon antara Farhah dan Jiha membuatkan Afna dan Fina berkecil hati dengan kata2 kasar Farhah. Sekelip mata dia kehilangan 2 rakan asrama yang baik hati. Farhah sendiri menerima 'tamparan' apabila terrrdengar melalui talian telefon yang terlupa Jiha matikan. Jiha, sahabat yang dianggap paling baik telah mengeluarkan kata-kata menyakitkan hati dan mentertawakan nasib Farhah yang tercampak di Hutan Beranang.



Strategi yang telah dilaksana menyebabkan Farhah tertangkap dan betul2 bakal disingkirkan, tetapi Farhah sudah tawar hati untuk balik. Dia mahu berubah di Hutan Beranang dan saksikanlah pula strategi Farhah untuk terus berada di Hutan Beranang dan tidak dibuang sekolah :)



sure fine whatever
rinn

No comments:

Post a Comment