Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, September 5, 2012

Review 693: 7 Hari Mencintaiku by Siti Rosmizah

7 Hari Mencintaiku

Penulis: Siti Rosmizah
Terbitan SR Publication
RM32.90
Sabah/Sarawak: RM35.90
1048 mukasurat


"Silap aku juga, kerna jatuh cinta
Insan sepertimu, seanggun bidadari
Seharusnya aku, cerminkan diriku
Sebelum tirai kamar aku buka
untuk mengintaimu...'


Kalau tengok tagline buku ini yg dipetik dari lirik lagu popular, ini bukanlah cerita hero yg suka mengendap ye? :) Tebal ya Rabbi bukunya! Kerana saranan Udaidza, aku baca juga novel ini. and guess what, memang tak terasa ketebalannya bila sudah mula membacanya. Walaupun tebal, ceritanya tidak meleret dan SR berjaya memberi campuran emosi yang pelbagai sepanjang membaca 7HM.


Aku tau ramai yang stail baca langkau-langkau kalau buku tebal ni terutamanya sepertiga pertama dan sepertiga terakhir. Rasanya baik jgn buat mcm tu utk buku ni sebab sepertiga pertama Mia Adriana sangat berbeza dengan Mia Adriana di sepertiga terakhir buku ini. Seolah-olah membaca dua buku yang berbeza. Macam mana boleh berlaku transformasi hebat pada Mia Adriana ini? Kenalah baca keseluruhannya.


Awalnya memang kita sangat benci dan geram dengan Mia Adriana yang sombong dan bongkak walaupun kekayaannya sudah lenyap. Tambahan pulak lawannya adalah mak mertua yang sama aja jenis lancang mulutnya, memang berdentum dentum diorang berbalah :) Nasib baiklah bapa mertuanya sangat baik hati, mungkin sebab mengenangkan Mia Adriana tu anak kepada sahabat baiknya.


sepertiga terakhir buku ini akan membuat pembaca menangis tak henti-henti mengikut Mia Adriana meniti kembali hidupnya sebelum kesedaran mengetuk dulu. Dia memohon maaf bersungguh-sungguh hingga kita yg membacanya turut merasakan tinggi sungguh darjah keinsafan Mia Adriana ketika ini.


Part2 awal tu memanglah kesian sangat kat Khuzairi yang baik hati tu, tapi diakhir-akhir cerita geram pulak dekat dia sbb wataknya sudah berputus asa walaupun masih ada cinta.


Sebelum ini aku dah pernah baca dua buku SR dan yang ini aku rasanya the best. Walaupun elemen 'hindustan' ini masih wujud tetapi ianya tidak keterlaluan. :)


Rasanya tajuk 7 Hari Mencintaiku tercetus dari scene Mia Adriana merayu utk kembali bersama Khuzairi dan anak mereka untuk 7 hari kerana Khuzairi bakal menikahi calon menantu hantu pilihan ibu tirinya yg tersayang. Walaupun Khuzairi reject hasrat Mia Adriana tu, tetapi bapa mertua Mia Adriana telah mencetuskan peluang untuk Mia Adriana memeluk kembali anak yang dirinduinya. :) Mia Adriana berjanji akan pergi selepas pernikahan suaminya.


sure fine whatever
rinn


SINOPSIS/blurb belakang buku

Khuzairi dalam diam mencintai gadis bernama Mia Adriana. Cinta pandang pertama menjadikan dia seorg perindu yg setia. Namun sifat angkuh dan sombong gadis ini menyebabkan Khuzairi tidak pernah walau sebesar hama jua menyimpan impian untuk memilikinya.


"Kau ni memang dasar jantan tak sedar diri tau. Kau memang saja nak cari pasal dengan aku kan? Hei Khuzaiiri kau dengar sini. Kau tu budak kampung yg tak sedar diri! Tapi ada hati nak kahwind gn anak orang kaya! Sedar-sedarkanlah diri kau tu. Kau tak layak langsung nak berdamping dgn akulah! Kau nak aku bawa cermin ke suluhkan muka kau. Buat tak reti bahasalah pulak. Aku harap lepas ni kau akan ingat kata-kata aku ni sampai mati! So... apa kata kau berambus sekarang! Kau pegi balik jaga kambing2 kau sebab kat situ baru betul tempat kau!"

Aduhai! Angkuh sungguh kata-katanya. Bungkam seketika Khuzairi mendengarnya. Jauh di sudut hati dia mula bertanya, sampai bila dia mampu utk terus menahan makian dan hinaan yg dilemparkan oleh gadis ini. Sudah lalikah telinganya? Sudah matikah perasaannya? Tidak ke dia kecewa? tidakkah dia terluka? Khuzairi mengangguk perlahan.

"Ya, aku juga manusia biasa. Aku ada hati dan perasaan tapi aku tidak mampu utk berbuat apa2 demi satu amanah aku harus menelannya. Demi satu amanah aku harus terus bersabar"

Amanah? Amanah siapa yg digenggam oleh Khuzairi itu, sehingga dia sanggup mengheret dirinya ke kancah derita?


Lupakah Mia Adriana, hidup ini bagai putaran roda, satu waktu keangkuhan dan kesombongan itu akan memamah dirinya sendiri. Berdoalah, di kala keinsafan menjelma nanti, cinta lelaki bernama Khuzairi belum terpadam lagi buatnya.

1 comment: