Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, October 30, 2011

Review 538: Selaut Kasih by Azilawati Mat Angsar


Selaut Kasih by Azilawati Mat Angsar
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
RM14.00
415 mukasurat


"Sisipkan Rinduku Dalam Hatimu"

Terkagum jugak bila melihat catatan ulang cetak buku ini, dari 2003 hingga 2005 sudah 7 kali diulang cetak! sepanjang pembacaan saya tercari-cari jugak apa yang memikat hati pembaca utk meraih buku ini? err tak jumpa la pulak.. walaupun kisah ini bukan taste saya tetapi nampaknya ramai pembaca yang lain berfikiran sebaliknya.

Perjalanan cerita ini agak stabil, kisah cinta Najihah-Jeffry pun slow and steady. Dua2 tahu perasaan masing-masing tetapi masih bertangguh-tangguh. sulaman flashback dalam novel ini agak mengganggu pembacaan saya sebab macam mengelirukan kerana bercampur campur dengan cerita semasa. Kadang2 konfius plak ni flashback ke?

Najihah seorang gadis yg perfect utk dijadikan isteri. Jeffry berjaya meraih cintanya, walaupun lambat, tapi dia berjaya memperisterikan Najihah. Tiada halangan. Jeffry menyalahkan diri sendiri apabila isterinya diperkosa Faiz dan kandungan Najihah disyakki milik Faiz, tapi Jeffry redha.. terkilan jugak saya Faiz yang tak derlah cerdik sangat tu tak tertangkap walaupun Jeffry tu seorang peguam.

Najihah merasa dirinya sudah kotor utk disentuhi lelaki sebaik Jeffry, dia membuat Jeffry berjanji menikahi Sharlini, wanita yang amat mencintai Jeffry. Jeffry terpaksa akur dan perkahwinan itu menjadikan seorang wanita yang lebih baik. Dalam ego Sharlini tersimpan juga sedikit rasa kagum terhadap Najihah. Namun lama kelamaan Sharlini rasa tergugat dgn kesabaran dan ketulusan Najihah.

sure fine whatever
Rinn

sinopsis belakang buku:

Kasih sayang antara Najihah dan Jeffry ibarat bulan dan bintang. Kebahagiaan rumahtangga mereka umpama laut yang tenang. janji setia yang mereka lafazkan tetap kukuh. Cinta mereka tidak pernah surut.

Namun, ombak resah akhirnya mendamparkan mereka di pantai dugaan. Najihah diperkosa oleh Faiz, lelaki pendendam yang cintanya ditolak oleh Najihah. Tragedi hitam itu menyebabkan Najihah jadi paranoid. Apatah lagi bila dia disahkan mengandung. tapi anak siapa?

Sebagai suami, Jeffry berusaha memahami perubahan Najihah yang jadi pendiam dan langsung tidak mahu disentuh. Tapi ego lelakinya sering bertingkah dgn keadaan Najihah dan kemahuan kelakiannya.

Demi kebaikan bersama, Najihah memaksa Jeffry menikahi Sharlini sebagai isteri kedua. Konflik rumah tangga mereka semakin kalut, bila sharini bertindak merampas Jeffry sebagai 'haknya seorg' kerana kononnya Jeffry adalah bekas kekasihnya yang 'dirampas' oleh Najihah.

Bagi Jeffry, dalam hatinya cuma ada Najihah...

No comments:

Post a Comment