Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, October 30, 2011

Review 534: Kalung by Zahida Zarkasi




Kalung by Zahida Zarkasi

Editor: Talia Danny


Terbitan KarnaDya Solutions


RM16.00


380 muka surat


"Penantian yang menyeksakan... Namun kebenaran lebih menyakitkan"

SEkali sekala beralih ke novel thriller menarik juga. terima kasih AMY atas cadangan novel Kalung by Zahida Zarkasi. Sungguh2 betul makcik tu mempromosikan buku ni kat saya :) tapi saya terkilan sikit sbb amy terrrrrrrlepas citer part yang sepatutnya dia tak cakap.. aduih.. memang spoil. hehe.. tapi apa2pun citer ni memang saspen. Persoalan utama dalam citer ni "did he or didn't he?" dia yang bunuh ke? atau bukan dia? Nia, watak utama cerita ini amat yakin yang Aries bukan pembunuh seperti yang disangka seluruh penduduk kampungnya. Sbg pembaca kita turut tidak ketinggalan utk berfikir, siapa yang benar? Ada masanya kita rasa ARies tak mungkin seorang pembunuh.. ada juga masanya kita merasakan dia ni mungkin juga seorang pembunuh. susah juga kalau jadi juri dalam situasi yang macam ni.

Cerita ini dimulai dgn penghijrahan Nia bersama adiknya Irfan ke kampung yg ditinggalkan ibunya bertahun-tahun yang lalu. Ibunya nekad menyuruh Nia meninggalkan pembelajarannya dan pergi ke kg dgn serta merta. Misteri pertama. Mengapa? SEtelah sekian lama di kampung, ibu bapanya tak sampai2 sedangkan mereka sudah berjanji. Nia dan Irfan tersiksa dgn layanan Mak Longnya yg kejam mengalahkan mak tiri. benci sungguh dia pada ibu Nia.

Kemunculan ARies, kebaikannya terhadap Nia memang menghairankan sedangkan seluruh penduduk kampung amat takutkan Aries. Pada mulanya Nia yang tak berapa tahu cerita layan ajer Aries tu, tapi bila terlalu banyak cerita yg didengarinya, dia menjadi takut dan lari hingga tak cukup tanah bila terserempak dgn Aries. Kalung misteri yang dijumpainya bersama selonggok kayu api yang dihantar ke rumah maklongnya membingungkan Nia.

memang mendebarkan... tragedi yg menimpa Nia memang bertalu-talu. Pemergian Irfan, tragedi ngeri ibu bapanya, keraguannya terhadap keikhlasan Firham... semuanya menyakitkan, hanya cinta Aries yang menguatkan semangat Nia... tapi benarkan Aries pembunuh?

sure fine whatever
Rinn

sinopsis belakang buku:

Kenapa aku dipulaukan hanya kerana aku menyebelahi dia?
Kenapa aku dihina hanya kerana aku mempercayai dia?
Kenapa aku dibenci hanya kerana aku mencintai dia?
Sampai bilakah semua dugaan ini akan berhenti?
Sehingga saat maut menjemputnyakah?
Sedangkan kebahagiaan itu hanya dia yang memilikinya...

Gila! Sakitnya hati dilabel sebagai perempuan gila. Gilakan aku kerana sanggup mengorbankan segalanya demi dia?

Sampai bilakah kegilaan ini akan berhenti? Sampai bilakah aku mampu bertahan dengan semua ini?

Sehari? Seminggu? Sebulan? Setahun?

Sedangkan dia makin menjauh... Tanpa sebarang berita... Perginya pada hari yang sama saat aku kehilangan kalung... Hadiah pemberiannya...

...................

"Kalung bukan merupakan novel cinta, tetapi sebuah cerita yang berunsur thriller. Penuh dengan detik2 saspens. Pelbagai peristiwa tragis, misteri dan menyedihkan sentiasa menimpa watak utama, Nia. Novel ini akan membuat anda mahu menyelak setiap muka surat dari mula hingga akhir. Memang mendebarkan!" - Aina Emir, novelis "bestseller"-

No comments:

Post a Comment