Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, November 2, 2010

Review 240: Tanpamu Aku Rindu by Aleya Aneesa


Tanpamu Aku Rindu
Penulis: Aleya Aneesa
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Cetakan Pertama 2010
ISBN : 978-983-124-581-1
Mukasurat : 528 Halaman
RM19.90
sabah/sarawak: RM22.90


"Jarak dan waktu tak mungkin jadi pemisah"


Zuyyin anak manja, sehinggalah dia berusia 12 tahun dia berubah menjadi kejam. Zainah adalah org gaji yg telah menjaganya sejak kecil. Zainah menjadi tempat di hamburkan segala kemarahan. Yazer anak kepada Zainah yg sebelum ini menjadi teman sepermainan, Yazer turut menerima tempias amarah Zuyyin. Saat2 mesra mereka hilang begitu saja.


mama dan papanya sendiri tidaktahu apakah punca perubahan drastik anak kesygn mereka.


sehinggalah berlakunya satu peristiwa yang meragut nyawa ibu dan ayahnya. Sekelip mata dia kehilangan ibu dan bapa serta harta kekayaan. Dia jatuh miskin. Kawan2 rapatnya semua menjauhi termasuklah kekasihnya Zakir yg mencari cinta lain yang lebih kaya dan berharta. Selama ini dia hanya menumpang kekayaan dan kesenangan Zuyyin.


Hanya Zainah yg menghulurkan tangan ikhlas membantunya dan membawanya tinggal bersama di rumahnya. Ego zuyyin roboh dengan kemurnian hati Zainah. Zainah menjaganya dgn penuh kasih sayang sejak lahir tetapi Zuyyin membalasnya dgn kekejaman dan kata2 menyakitkan hati. Yazer memang tak setuju dgn keputusan Zainah utk memberi perlindungan kpd zuyyin tetapi lama-kelamaan zuyyin semakin berubah. Perubahan itu membuat Yazer terkenangkan zaman kecil mereka dan membuatnya jatuh cinta lagi sekali dgn Zuyyin. Tapi Yazer ni paling kuat melawan zuyyin, kata2 pedas zuyyin sering dibalas, sehingga dia menjadi segan utk meluah perasaan sebenarnya kepada zuyyin.


Saat zuyyin sudah mula membuka hatinya kepada Yazer, dia terdengar perbualan Yazer tentang harta peninggalan ibu bapanya. Zuyyin terus membuat kesimpulan yg tiada bezanya antara Yazer dan Zakil. Kedua2nya hanya memandang hartanya. Zuyyin langsung tidak mahu mendengar penjelasan Yazer dan terus hidup dgn salah sangka. Tindakan yg sama diambilnya semasa membuat kesimpulan yg salah apabila melihat bapanya bersama seorg wanita muda dan seorg kanak2 kecil. Dia terus membuat kesimpulan yg ayahnya curang pada ibunya.


'Tanpamu aku Rindu' adalah kisah yg menarik cuma kalau dibandingkan dgn karya2 AA yang lain, ianya kurang menyerlah. TAR kelihatan seperti improved version of cerita2nya sebelum ini kerana essence ceritanya yg terdahulu seperti terasa-rasa dalam kisah ini walaupun watak Zuyyin tu boleh dikategorikan sbg heroin yg agak jahat.


AA gemar mengambil kisah salah sangka sbg pencetus plot cerita2nya. And then tak nak dengar citer sebenar pulak tu.


sure fine whatever
rinn


--
aku milikmu
aizam salah sangka hubungan wairah & Ikhmal sbb terserempak dgn diorang dlm keadaan yg mencurigakan. tak nak dengar xplaination dan buat tuduhan kesat kat wairah.

aku mahu kamu
firyal melulu menyalahkan Ziyad.
Ziyad buat kesimpulan sendiri firyal tak nak dia dah selepas kematian anak mereka.

hanya dia tahu
zaen buruk sangka pada nasuhah walapun belum pernah bertemu.

segalanya untukmu
Jehanna buat tanggapan sendiri bila terdengar perbualan fahem dan abgnya tentang 'urusniaga' berkaitan perkahwinan Jehanna & fahem.


Utkmu sayang
Hazim salah sangka dgn tujuan pemergian Dasi kerana dihasut Yana.


Bertakhta di Hati
Najmi meninggalkan Rya tanpa sebarang explanation.

janjiku bersamamu
hasutan isteri membuatkan Aly Rashid buruk sangka pada anak sendiri.

kasih antara kita
Aril menyangka Emelda adalah Emira yg pernah ditidurinya yg melahirkan anak kembar mereka.


semusim rindu
ermmm aku dah lupa, yg aku ingat ikhman tu kerja menyakitkan hati bini dia jer.



sinopsis/blurb:


ASALNYA, dia anak polos yang selalu menceriakan hari-hari mama dan ayahnya. Menjadi penyeri di mata dan penyejuk di hati mereka. Bahkan, dia anak yang tidak pernah menghampakan kerana sejak kecil memang terasuh sifatnya. Namun sekelip mata semuanya berubah. Anak yang satu itu semakin kurang ajar dan suka mencabar kesabaran orang lain. Tidak lagi menjadi penenang setiap kali kelelahan. Sebaliknya hanya membuatkan setiap yang ada di sisinya kewalahan. Lantas demi menyedarkan, Zuyyin harus dihukum! Malangnya, hukuman demi hukuman yang diberi hanya membuatkan dia kian tegar. Dia semakin seronok melihat air mata orang lain tumpah kerananya. Istilah kesal langsung sirna dari kamus hidupnya.


Bila dugaan ALLAH benar-benar didatangkan padanya dalam keadaan tak terduga, dia rebah dipukul rasa bersalah. Lalu di tengah-tengah jiwanya yang rapuh, Yazzer yang selama ini menjadi musuh tradisi bangkit menghulur tangan. Bagi lelaki itu, saat pembalasan sudah tiba. Dan luka, bukankah luka juga penawarnya? Langkah Zuyyin teragak, namun dia tidak punya pilihan lain selain pilihan yang satu itu kerana dia bukan siapa-siapa lagi.

No comments:

Post a Comment