Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, August 8, 2010

Review 181: Sekuntum Bunga, Sekeping Kad, Seraut Cinta by Ahadiat Akashah



Sekuntum Bunga, Sekeping Kad, Seraut Cinta
Penulis Ahadiat Akashah
Terbitan Ahadiat Akashah Sdn Bhd
RM11.90
237 mukasurat
cetakan pertama 1996


Bab-bab dalam novel ni ada tertulis tahun bagi perkara yg sedang diceritakan. Ada yg tahun 90-an ada yg tahun 2005 dan ada yang tahun 60an - 70an. Mula-mula aku mmg jadi biol sikit. Sbb bila tahun tu di bahagian atas sekali dan tak diserap ke dalam cerita, aku jadi lost sikit. beberapa kali kena flip balik ke belakang utk cek time frame cerita.


Ini adalah kisah Ryan dan Rin. Kedua-duanya mempunyai kisah hitam dalam hidup mereka. Mereka bertemu di sebuah pantai dan di pantai itu juga mereka berpisah sebelum cinta sempat bersemi.


Ryan melarikan diri dari bebanan kerja dan timpaan perasaan dilukakan kekasih. Rin pulak balik balik ke negeri asal setelah sekian lama berpergian. Ryan balik semula ke KL setelah didebik x-pakwe Rin, Rendra, yg masih tergila-gilakan Rin. Derita perasaan Ryan makin menjadi sehingga dia jadi pemabuk. Kisah Rin lebih hebat konfliknya. Dia anak sepasang suami isteri melayu tapi wajahnya sebijik wajah anak mat saleh. Setelah dewasa barulah terbongkar kisah rupa2nya ibunya memadu kasih dgn lelaki inggeris yg juga merupakan sahabat ayahnya. Patutlah ayahnya bersikap dingin terhadap ibunya tapi ayah dia tetap sayangkan dia.


Pertemuan kedua dgn Ryan membawa mereka ke jinjang pelamin. Rendra muncul semula menagih kasih Rin. Pengakuan Rendra mengidap Aids menggamit simpati Rin, entah bagaimana mereka terlanjur lagi. Aduih, dah jadi bini org masih nak bermesra dgn org lain. Walaupun sekali saja dia terlanjur, kesannya amat besar dalam hidupnya. Dia mengandung. Mulanya ingatka anak Ryan, tapi bila anak tu lahir kembar (salah sorangnya meninggal dunia) dan ada lesung pipit sebijik mcm Rendra, Rin yakin itu bukan anak dia dgn Ryan tapi anak dia dgn Rendra. Macam sejarah berulang pulak dlm keluarga Rin.


Bapa kandung Rin datang melawat keluarga mereka. Ayah Rin melayannya dgn baik tetapi dia ada perancangan jahat. Dia sabotaj bot yg bakal dinaiki Douglas dan sudah pasti Douglas akan mati ditelan laut ganas. Tapi takdir Tuhan lebih perit. Anak dan menantu kesayangannya turun menyertai Douglas lalu kesemua mereka lemas di lautan ganas.


Adakah anak perempuan yg ditinggalkan Rin akan mengulang sejarah hitam Rin dan ibunya? Bersuami tapi melahirkan anak lelaki lain?


sure fine whatever
rinn



sinopsis/blurb belakang buku:


Sekuntum bunga adalah detik mula
Sekeping kad sebagai pengerat
Seraut cinta lambang dua hati menjadi satu
Dan, air mata sebagai penentu...

2 comments:

  1. a really realy sad stories but have the book i like it

    ReplyDelete
  2. Salam kak...buku ini ada tak untuk dijual..or untuk dipinjam..or whatever way ke. Buntu lah nak dptkan novel-novel ahadiat akashah ni

    ReplyDelete