Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Thursday, August 26, 2010

Review 188: Castle Cinta Deaday by Indah Hairani


Castle Cinta Deaday
Penulis Indah Hairani
Penerbit Buku Prima
Cetakan Pertama 2010
RM18.90
Sabah/Sarawak RM21.90
486 mukasurat


"aku benci sangat! Tapi kenapa aku rindu?"


Jadi seorg Hidayah memang memeningkan. Kita yg baca ni pun tumpang pening utk dia. Maknyer berkeras memanggilnya Oyie manakala bapak dia punya dok panggil dia Deaday. Sepupunya si Meen tu pulak sekejap panggil Oyie sekejap panggil Deaday. Mak Kiah tempat dia bekerja sbg pembantu rumah pulak panggil dia Dayah. Boleh conflict jiwa mcm nih. hehe.


Di awal cerita aku kurang faham kenapa Hidayah yg anak org kaya raya meliana tu nak kerja sbg pembantu rumah sedangkan dia tak ada kemahiran dan memang tak gemar langsung keja2 rumah. Mungkin dia nak melatih diri kot supaya tak terus spoiled di rumah sendiri. Dia menolak utk bekerja di syarikat bapanya dan menolak utk menguruskan butik ibunya tetapi dia secara sembunyi2 memilih utk menimba pengalaman sbg seorg pembantu rumah di rumah org kaya yg lain. Alasan yg diberi pada Datuk dan Datin kat rumah nun adalah dia buat 'kerja amal'.


Di sana Hidayah mengerah tulang 4 kerat membuat kerja2 rumah. segala mcm benda dia basuh dari lantai sampai ke baju tanpa rungutan dan Mak Kiah, org gaji senior kat situ pun sgt2 menyenangi Hidayah.


Cara Raziq interview Hidayah tak macam nak ambil pembantu rumah/pengasuh pun. Hidayah pulak mcm gi interview tu utk berdebat saja. Mgkin penulis cuba menimbulkan perdebatan love-hate tapi kelihatannya spt saja nak cari gaduh sdg kan isunya tak der lah besar sgt. Mungkin diorang ni jumpa jer terus rasa nak gaduh2 kot.


Hidayah semasa diinterview dgn Hidayah semasa bekerja mempunyai attitude yg berbeza. Dia tak derlah kuat berdebat semasa bekerja.


Imran Hadi dan Raziq diceritakan dgn seimbang dlm kisah ini. malah perasaan mereka pada Hidayah juga sgt clear. Tapi aku spt tak dapat merasa sebarang chemistry cinta antara Dayah - Imran atau Dayah - Raziq. Chemistry Alina-Dayah adalah lebih kuat, I mean rival chemistry lah. Bagi aku penceritaan antagonis Alina-Dayah berjaya mencetuskan emosi geram bila membacanya dan sangat puas bila Alina terkena BIG TIME di hujung2 cerita.


Baru terlopong org yg dia tuduh mcm2 tu anak org kaya dan bakal CEO kat syarikat besar.


Hidayah tak menunjukkan protes pulak bila diberitahu dia bakal ditunangkan dgn anak sahabat baik ibu ayahnya iaitu Imran Hadi tapi dia macam lebih tertarik dgn Raziq yg terlebih ego dan suka cari gaduh tu. Mcm pelik pulak Hidayah yg berani sorok2 kerja kat rumah org, pasrah saja bila disuruh menerima lamaran utk anak sahabat baik ibu bapanya. Tapi kenapa yg sarung cincin ke jari Hidayah adalah Mak Kiah dan bukannya Datin Hamimah? jeng jeng jeng....


sure fine whatever
alongside


sinopsis/blurb belakang buku


Sejak kecil Hidayah mengalami krisis nilai identiti. Papa mengajarnya menjalani kehidupan seperti remaja lelaki manakala mama pula menginginkan dia menjadi gadis sejati. Memenuhi kehendak mama dan papa membuat dia pening kepala. krisis kemelut berlanjutan hingga kepada soal hati dan perasaan. Imran Hadi seorg yg berkarisma, tenang dan berkaliber. Dia senang dgn lelaki ini. Raziq pula lelaki ego dan sombong hinggakan mereka sering bertelingkah. Namun, jika Raziq tiada, Hidayah akan berasa rindu... siapakah sebenarnya yg berada di hati Hidayah?


"Memang awak buat salah! Awak buat pakaian saya sudah tidak terurus. Awak buat bilik bacaan saya kembali berhabuk. Awk buat saya sepi dan awak buat saya rindukan awak!" ~Imran Hadi


"Sampai bila awak nak sombong macam ni? Saya tahulah awak anak org kaya, awak nak sombong, itu hak awak. Tapi perogol tidak akan ambil tahu awak siapa bila dia jumpa awak! ~Raziq


Kau tau kan aku ego, degil. Hanya org spt dia yg mampu menundukkan kedegilan dan keegoan aku! ~Hidayah


"Kita terlalu akrab Ziq hingga setiap percakapan hati kau dpt aku dengar dan fahami" ~Imran Hadi


---------------
Karya kali ini agak berbeza dari karya-karya saya yg lepas. Karya ketiga ini telah membawa saya menerokai perasaan remaja. Sewaktu menyiapkan CASTLE CINTA DEADAY saya kerap kali tertawa kecil dan adakalanya saya mengelus dada. Pedih dan ngilu. Cinta mampu mengalahkan segala keegoan. Saya menganggap CASTLE CINTA DEADAY ini sebagai buah tangan kpd peminat novel remaja.
~Indah Hairani~

No comments:

Post a Comment