Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, January 19, 2010

Review 62: Rahsia Agenda Alam Hitam: Kelahiran Mufrad

ni adalah part 1 untuk citer vamphra yg aku dah post tadi.
aku baca buku ni sekitar Jun 2009 kalau tak silap. ni review nya yg aku penah post :)





Rahsia Agenda Alam Hitam: Kelahiran Mufrad by Zehann Ur Rakhie
Terbitan Pekan Ilmu Publications
Cetakan Pertama 2005


Aku lambatnya nak start enjin baca novel ni.. hehe sbb aku ni takut sikit citer2 seram.. tambah2 pulak covernya Ya Allah mcm dok tengok ja muka aku... lagi la aku seram. aku ni dah la jenis baca then suka jugak belek2 cover depan. Surprisingly aku baca tak bleh stop la.. haha.. Intersting juga cara penulis menceritakan kisah Raja Bersiung yg dlm pelarian lalu membuat perjanjian dgn jin ifrit dan menjadi raja alam hitam.


Kisah ni banyak berkisar keturunan Raja Bersiung, Mas Gurana yg boleh bertukar jadi harimau jadian memburu mangsanya utk mencapai tiwikarma. Dia terpikat dgn Sari yang mempunyai ciri2 wanita yg akan memanjangkan lagi keturunannya. Kampung kat tempat Sari tu turut dilanda musibah kehadiran manusia berkepala anjing yang memburu 44 anak2 dara utk melengkapkan misi menjadi muda perkasa selama2nya. teringat la pulak citer sumpahan orang minyak..


Sari turut menjadi sasaran tapi Mas Gurana menyelamatkannya utk dirinya sendiri. Sari diculik dan dia mahu Sari menyerah diri dgn rela. Demi menyelamatkan kampungnya Sari terpaksa bersetuju tapi Mas Gurana seperti menunggu masa datang bulannya utk memastikan anak yg lahir nanti sempurna sbg keturunan Raja Alam Hitam. Sari dpt menghidu hasrat Mas Gurana lalu mengaburi deria bau Mas Gurana dgn bau-bauan yg kuat. Sari hanya diselamatkan setelah segala2nya terlambat. Mas Gurana pula dibunuh keturunannya sendiri, Juan Kilaninta, yg mahu mengambil alih takhta manakala Sari melahirkan anak Mas Gurana, bernama Massurya Syah. Hampir lengkaplah ramalan bahawa akan lahir keturunan Raja Bersiung yang akan menjadi penentang Alam Hitam. errr Sari tu ada keturunan Hindi... so Massurya syah tu ada keturunan hindustan jugak la ek? hehe..


Paling tak sangka aku betul2 tersentuh part Massurya Syah diazankan dan kematian Sari. Start dari situlah aku rasa citer ni sangat2 sangat menarik tapi, masa tu dah nak abis lah pulak. Kena baca 2nd book lah. hehe


Kisah ini berakhir dengan mulanya perjalanan anak muda bernama Massurya Syah. silap banyak la Juan Kilaninta tu tak bunuh Massurya Syah awal2 sbb tengok budak tu mcm set budak lembik tak melawan. Ada gak hantu lam citer ni.. Melor tu lepas mati jadi hantu lah pulok... aduih.. sereeeeeeeeeeemmm..


Sebenarnya banyak benda nak cerita, tapi baca la sendiri baru thrill habisss...


sure fine whatever
rinn




Sinopsis belakang buku:

Tengah malam akhir kurun ke 15, sebuah kapal dari tanah Jawa telah masuk berlabuh di pelabuhan negeri Kedah. Dari kapal itu muncul sesusuk tubuh lelaki yg melompat tinggi dan mendarat kemas di jeti. Tiada siapa pun yg menyedari kehadiran lelaki itu dan malapetaka yg dibawanya.


Di tengah istana legap dia berdiri, menyeru rintih dunia yg sepi. tiada insan yg sanggup lagi... berpaling diri yg terus merugi, serta dendam yg berapi api.


"Oleh itu anak2ku, curilah dia satu demi satu akan wajah yg tertipu, helahnya terselindung dibalik waktu, dunia samar jadi saksiku."
-Lembaran dari Kitab Hitam


"Kita tidak akan selamanya kalah dan mereka tidak akan selamanya menang."
- Laksamana


RM25.90
isbn: 9789832567738
653 mukasurat

No comments:

Post a Comment