Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, January 4, 2010

Review 55: Street Vendetta by Mazni Aznita


Street Vendetta
Penulis : Mazni Aznita (Anita Aruszi)
Penerbit: Buku Prima
Cetakan Pertama: 2009
isbn: 9789675234538
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
631 mukasurat


"Cinta harus dikejar atau akan hilang di gugus-gugus waktu.
Love is always a beautiful thing in hour hearts. Sweet and sour!"


Saya ada la baca lebih kurang 4 buah buku dah dari karya penulis ini. Ini lah kali pertama rasanya cerita cinta thriller penulis ini berbaur dengan elemen2 komedi yg mencuit hati. Sebelum ini karya2nya lebih bernada serius. Suntikan elemen komedi tu ternyata berjaya menceriakan lagi kisah ini.


Heroin citer ni, Bella, bukanlah stereotype gadis2 yg sentiasa diangkat sebagai heroin novel. Dia adalah gadis biasa tapi suka bergaya. Biar papa asal bergaya. Sanggup berhutang asalkan gengsi terjaga. Pertemuannya dgn Kojie tercetus semasa Kojie ditugaskan menarik kereta Bella yg dah berbulan tak dibayar. Nekad betul Bella tu mempertahankan keta dia sampai bawak lari gi Cherating. Terbawak lari sekali ngan Kojie pulak tu. haha.. memang lawak citer ni.


Tujuan asal ke Cherating adalah utk mengejar cinta lama. Kojie yg sudah mula terpaut dgn Bella kreko tu frust la. Lagi satu yg lawak tu part, nenek yg tumpang keta diorang tu... huhu... serem la nenek tu. Ingat ker dia melarang Bella mengaji sbb 'panas' dgn ayat2 suci yg dibaca Bella. Tapi rupa2nya Bella tu ngaji tak betul, makhraj, idgham semua tak kena. haha...


Cerita sebenar bermula apabila Bella dan Kojie terpisah. Bella mula menyedari perasaannya namun dia terkejut apabila bertemu dgn Kojie versi smart bergaya dgn pakaian pejabat. Kojie ke tu? atau orang lain? Kenapa Kojie tak kenal dia? Kenapa orang panggil dia Fakruzi? Tiba2 saja dia diberitahu Kojie telah meninggal dunia dlm sebuah kemalangan ngeri. Bella tak penah menyangka kehadirannya bakal membongkar rahsia yang paling besar dalam keluarga Dato' Abdullah, pemilik Trans-Corporation, bapa Fakruzi.


sure fine whatever
Rinn




sinopsis/blurb:


Mungkin inilah takdir aku! Sampai bila-bila pun aku takkan berjaya memperolehi cinta yg aku harap-harapkan, bisik Kojie sambil menarik nafas panjang. - Kojie


Lidah Anabela serta-merta kelu seribu bahasa. Tatapan mata Fakruzi membuatkan dia berada dlm keadaan serba salah dan bingung. This is totally a mess, Bella. Takkan dalam sekelip mata Fakruzi boleh menyukainya! - Anabella


"Maafkan aku Kojie kerana hanya baru sekarang, aku cuba utk mengenali siapa kau sebenarnya. Baru sekarang aku cuba untuk menggali semula wajah yg hilang dari ingatanku."-Anabella


Tidak! Dia mungkin hilang dirinya, tapi dia tidak boleh kehilangan Annabela. Meskipun dia tidak ingat siapa Anabella sebelumnya, dia tidak ingat tentang pengalaman yg ditempuhinya bersama Anabela ke Cherating seperti yg diceritakan gadis itu padanya dulu namun ada sesuatu yang dia benar2 pasti. Sesuatu yg memberi kekuatan dlm dirinya. dia pasti - Fakruzi.


"Itu sajakah yg kau nak ckp pada aku? Setelah selama ini kau permainkan aku mcm org bodoh. Kau tahu aku merindui kau, tapi kau hanya berpeluk tubuh. Kau biarkan aku tertanya-tanya dan macam org gila memikirkan siapa kau dan siapa Fakruzi." - anabella.


-------
Saya bermula dgn novel bergenre percintaan dan misteri. Dan entah sejak bila saya mula menulis tentang genre yg sedikit berbeza. Jika ditanya di mana permulaannya, saya sendiri tidak tahu menjawabnya. Jika ditanya apa yg membuahkan idea? Maka jawapannya adalah anda yg telah membaca blog dan karya2 terdahulu saya. Di situlah kekuatan dan keazaman saya bermula dan tercetusnya ilham utk Street Vendetta. Kisah Bella dan Kojie digarap dgn watak2 mereka yg berada dekat dlm kehidupan saya sendiri dan mungkin juga kehidupan anda!
~Mazni Aznita~

No comments:

Post a Comment