Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Monday, January 4, 2010

Review 54: Sebening Langit Senja by Samsiah Mohd Nor


Sebening Langit Senja
Penulis: Samsiah Mohd Nor
Terbitan Dwiwangsa
Cetakan Pertama 2002
isbn: 983945935-x
224 mukasurat
RM13.90


"Yang jauh rindu dipupuk, yang dekat cinta bersemi"


Lagi karya Samsiah Mohd Nor yang baru menghuni rak aku. Huhu... masih lagi dalam misi memburu dan menyimpan karya2 beliau. :)


Kisah kehidupan yang biasa kita dengar dan dekatnya kisah ini dengan realiti tidak dapat kita sangkalkan lagi kerana sudah banyak pendedahan di dada2 media mengenai kisah yg diselitkan dalam novel ini sebagai pengajaran supaya kita tidak lupa daratan dan pandai2 lah menjaga diri.


Bagi pembaca yang memandang watak 'Dayana' sebagai watak utama, kisah ini mungkin dianggap sad ending. Tetapi bagi saya ini adalah happy ending kerana saya melihat Ati sebagai watak utama yg menjadi tumpuan dalam kisah ini.


Ati adalah gadis yg sedang menempuh STPM yg dlm diam menyimpan perasaan buat gurunya, Badli yg jatuh hati dengan kakak Ati, Dayana. Khabar Dayana sentiasa ditanya pada Ati membuat Ati makan hati. Sian Ati.


Pemergian Dayana ke bandar utk mengejar profession modelling membuat Badli kecewa. Dia masih mendekati keluarga Ati yang sudah lama dikenalinya dan lama-kelamaan dia mula memberi perhatian istimewa kepada Ati, anak yg patuh pada ibu bapanya. Tidak seberani kakaknya yang sanggup meredah belantara kota demi mengejar cita2.


Nasib buruk yang menimpa rakan seperjuangan yang ada sugar daddy membuat Dayana mahu kembali ke kampung dan memulakan perniagaan bersama-sama Badli. Kepulangan Dayana meresahkan hati Ati tambahan pula dengan ketibaan rombongan meminang dari pihak Badli. Tekejut Puan Zabedah, anak lain yg dia nak offer, anak lain yg kena pinang :)


sure fine whatever
Rinn


sinopsis/blurb:


Dia pandai buat keputusan tapi keputusannya langsung tidak ambil kira akan hati dan perasaan orang.


Masa hendak orang, ambil! Masa tak hendak, buang! Abang Bad pun satu, untuk Dayana semua pun boleh. Aku ni kadang-kadang tak wujud. Tak ada Dayana aku dicari, ada Dayana aku terus dilupai. dah terpukau langit nan indah sampai lupa rumput yang dipijak.

No comments:

Post a Comment