Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Saturday, May 29, 2010

Review 131: Kasih Ke Syurga by Raihan Zaffya



Kasih Ke Syurga
Penulis : Raihan Zaffya
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Novel Islamik
RM18.00
Sabah/Sarawak: RM21.00
isbn: 9789831245309
486 muka surat


"Seandainya kasihmu bisa membawaku ke syurga, akan kukorbankan jasad dan nyawa"


Kali pertama aku cuba membaca genre Novel Islamik dari Alaf 21. Thanks Uda sbb sudi rekemen baek punya ;)


Rasa seperti tak ada bezanya membaca novel genre ini dengan genre yg sebelum ini. Mungkin selepas ini cerita2 seperti akan dimasukkan dalam group 'islamik'. Elok juga kerana sekarang ini ramai yg memilih genre seperti ini sebagai santapan minda dan rohani. Tahniah kepada alaf 21 kerana peka dengan kehendak semasa :)


Cerita ini mempunyai plot dan kronologi yg kemas dan menyentuh perasaan. Bagi aku cerita ni sedih dan ending nya membuat aku bertambah2 sedih. Kesiannyer kat baby... nasib baik ada atuk ngan nenek. Biasanya kalau aku kata citer sedih , mesti ada yg tanya, part yg buat ko menangis? Bagi aku scene paling menyentuh perasaan adalah semasa ibu Yusuf merujuk Raihana sebagai 'anak perempuan saya'. huhu... memang tangkap leleh.


Kisah ini tentang Yusuf. Seorg lelaki muda yg gemar mendampingi wanita2 cantik. Dia mementingkan duniawi dan sudah sukar ditegur sehingga menimbulkan kerisauan pada ibu dan ayahnya. Yusuf mula berubah apabila tertarik pada Raihana yg mempunyai ciri2 yg jauh berbeza dari semua wanita yg penah didampinginya sebelum ini. Yusuf sendiri seperti keliru dgn perasaannya. Sifat Raihana mebuat Yusuf turut terikut2 untuk berubah walaupun Raihana tidak memberi respond positif kepada hajatnya utk berkawan.


Yusuf mula muhasabah diri dan berubah ke arah positif. Peribadi Raihana turut memikat hati ibu Yusuf.


Cinta Yusuf teruji apabila satu rahsia yg digenggam Raihana terburai. Dia mengidap penyakit yg tak mungkin sembuh. Yusuf tidak dapat menjauhi walaupun dia tahu akibatnya. dia tetap mahu memperisterikan Raihana dan menjadikannya wanita yg paling bahagia.


Ibu Yusuf tidak bersetuju kerana bimbang Yusuf akan kecewa setelah raihana pergi untuk selamanya walaupun ketika itu mereka sudah bertunang. Yusuf tetap bertegas dan dgn persetujuan bapanya, dia mengahwini Raihana yg rupa2nya seorang wanita inggeris yg memeluk agama Islam. dia bukannya islam sejak lahir namun pegangan agamanya jauh lebih ampuh.


Walaupun sikap ibu Yusuf mencuit hiba di hati Raihana, namun kelembutan Raihana mencairkan hati batu ibu Yusuf yg langsung jatuh sayang pada Raihana. Raihana besyukur kerana turut mengecap kasih sayang ibu dan ayah selain dari kasih sayang tidak berbelah bagi dari suami tercinta. Dulu Stephanie/Raihana adalah remaja terbiar. ayahnya kaki judi dan pemabuk, ibunya membunuh diri. Semasa mencari2 pegangan, dia mahukan agama yg mengharamkan judi, arak dan bunuh diri, maka dia bertemu dengan Islam dari seorg kenalan ibunya. Islam membina Raihana sbg muslimah sejati.


Raihana gembira dgn berita kandungannya sedang berkembang sihat dlm rahimnya tetapi Yusuf serta ibu dan ayahnya bimbang. Raihana mahu Yusuf meneruskan hidup dengan zuriat mereka. dia tak mahu Yusuf bersedih apabila dia pergi nanti. Dia cuba mendidik Adura yg masih menyintai Yusuf agar dpt mengganti tempatnya di sisi Yusuf tetapi takdir Allah lebih utuh. Tempat Raihana sememangnya di sisi Yusuf dan tiada yg lain.


Cinta mampu merubah segalanya dengan restu Allah yang maha berkuasa.


Lepas baca buku ni aku baca blurb. Kat situ watak heroin nama Zulaikha lah pulak. Or mungkin Raihana dirujuk sebagai 'Zulaikha' utk yusuf kot.



sinopsis/blurb:


Pertemuan ini tidak dipinta. Namun, takdir Tuhan telah menemukan Yusuf dan Zulaikha. Kesederhanaan Zulaikha memikat hati Yusuf. Tapi pantaskah dia memiliki sekeping hati Zulaikha sedangkan antara mereka ada jurang yg menghalang?


Keimanan dan ketakwaan Zulaikha bagi satu tembok jurang pada Yusuf. Dia merasakan dirinya amat kerdil kerana Islamnya hanya pada kulit sahaja. Telah lama dia mengabaikan tanggungjawabnya kepada Allah SWT.


Perubahan diri Yusuf menyentuh hati Zulaikha. Di saat mereka hendak diijabkabulkan, umi Yusuf menentang kerana hasutan orang ketiga. Mampukah mereka menghadapi rintangan yg mendatang?

No comments:

Post a Comment