Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, May 18, 2010

Review 129: Ingin Hati Melukis Kata



Ingin Hati Melukis Kata
by Bikash Nur Idris & Ebriza Aminnudin
Terbitan Fajar Pakeer
(Dwilogi Cinta)
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
467 mukasurat.


Bagi saya nama Bikash sudah sinonim dengan kisah2 cinta romantik komedi. Cinta menjadi isu hati yang amat penting dalam kisah-kisahnya dan kasih sayang adalah tunjang cerita terutamanya kasih sayang dalam keluarga.


IHMK tidak ketinggalan dipadatkan dengan perkara2 ini dan memang kita tersenyum menghayati kisahnya :)


Kisah ini tentang Ainsya, gadis biasa2 yg meniti usia yg sepatutnya sudah bersuami dan mempunyai anak2 sendiri. Sbb tulah dia menerima saja menantu pilihan ibunya, Solehandin yg kacak bergaya dan lebih muda darinya. Dua minggu sebelum perkahwinan mereka, dia terserempak dgn Solehandin dalam keadaan yg memalukan, membuat dia mahu menarik diri dan buat kali pertama seumur hidupnya, dia terpaksa melawan kata-kata ibunya.


Tindakannya menghadiri satu majlis syarikat telah menyeretnya ke satu kemelut yg bakal merubah segala-galanya. Ainsya terpaksa bertanggung jwb ke atas Raimi kerana dia dikatakan telah mencemar maruah lelaki itu setelah tertangkap basah. Erk terbalik! Raimi tu ada agenda tersendiri setelah jatuh cinta pandang pertama dgn Ainsya. Ainsya dibuang ibunya kerana masih menolak utk mengahwini Solehandin walaupun Solehandin masih sanggup menerimanya. Jalan keluar terbaik utk Ainsya adalah Raimi yg mempunyai seorang ibu yg sangat penyayang. Masalahnya mamat tu gatai semacam jer biler dengan Ainsya.

apa nasib Ainsya? :) ;) best best. cerita yg membuat kita tersenyum simpul dan juga bersimpati dgn Ainsya.


Habis jer kisah Ainsya, terus ke bahagian kedua novel ini.

------------
Kisah kedua dalam novel ini adalah hasil nukilan Ebriza Aminudin. WAtak-watak kisah ini masih berlegar dalam universe yang sama dengan kisah pertama. Ada juga part yg menemukan Ainsya dgn watak2 dlm kisah kedua.


Memang terasa seperti membaca dua buku yg berbeza bila baca bahagian kedua kisah ini. Cara penyampaian kedua2 penulis adalah sangat berbeza. Kalau nak dibandingkan, aku lebih suka style Bikash la ;)


Dalam kisah ini Ruzaiman mempunyai masalah yg sama dgn Ainsya. Dia sudah melewati umur yang lebih dari cukup utk berumahtangga. Demi utk menutup mulut ibunya yg tak abis2 membangkitkan isu itu, dia mereka-reka ciri-ciri wanita yg diingininya sbg isteri. Memang ciri-ciri yg dinyatakannya tu tersangatlah perfect dan cantiknya, and amazingly the woman exist dan Ruzaiman terperangkap dengan kata-kata sendiri. Dia sendiri hairan kenapa setelah berdepan dgn Jazshira yg mempunyai semua ciri yg dikehendakinya, dia masih belum jatuh cinta.


Aku kurang senang dgn sikap Ruzaiman yg jelas tidak senang dgn kehadiran Jazshira. Kata2 jelak, meluat semua tu hanya terzahir di dalam hati Ruzaiman. Secara logic nya kalau dia tak nak ambil Jazshira sbg isteri seperti kehendak ibunya, kenapa dia melayan dan seperti memberi harapan kepada Jazshira dan ibunya sendiri?


joke 'lempeng basi' yg digunakan berulang-ulang jadi macam pelik pulak bila dah byk kali sangat. dan juga penggunaan kahkahkah kihkihkih kuikuikui hehehe (dan yg sewaktu dgn nya) kdg2 buat aku rasa mcm tengah baca something dalam emel atau blog dan bukannya dalam buku.


Ruzaiman dpt merasakan pencariannya berakhir apabila bertemu Fadxiora. Tapi macam mana dgn Jazshira, menantu pilihan ibunya? hehe, pandai2 la nak idup Ruzaiman uit.


:)






sinopsis/blurb:


Menjangkau usia yg lewat membuatkan perkahwinan menjadi tuntutan. Hatimungkin belum dibuka namun hati keluarga yg sudah terlalu luas bukanya harus dijaga. Atas sebab itulah Ainsya Najma, gadis yg mendpt gelaran andartu diam menerima pilihan ibu. Begitu juga Ruzaiman, bujang terlajak akur saja dgn kehendak ibu. Namun tulisan takdir tidak seiring.


Ainsya Najma, gadis yang hanya tahu setuju, tiba2 menolak perkahwinan yg bakal berlangsung 2 minggu lagi. Dia tidak boleh teruskannya! Dia cuba lari dari kenyataan, namun kenyataan tak pernah tinggalkannya. Dia perlu juga menjadi raja sehari dalam 2minggu itu - dengan pengantin lelaki berbeza! Dia kenal Solehandin sekian lama, lelaki itu memberi nanar dan kini Raimi hadir utk cuba mengubati.


Ruzaiman, sukar utk cinta mengulit hatinya walau dihidang berpuluh gadis cantik, termasuklah Jazshira, si model lampai terkenal. Namun atas kemahuan mama, dia jalinkan juga hubungan tanpa getaran dalam hati. Dia tahu tiada cinta utk Jazshira namun dia terperangkap juga dlm kancah percintaan ciptaan sendiri, sehinggalah hadirnya Fadxiora, menggetarkan hati dan sukma.


Apakah Ainsya Najma akan membuka peluang kedua utk Raimi? Adakah Ruzaiman akan mendapatkan cinta Fadxiora yg menggetar hati? Dan, mungkinkah peluang itu ada utk insan asing menjadi dekat apabila hati sudah melukis kata, bahawa cinta sudah ada...?

No comments:

Post a Comment