Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Saturday, May 29, 2010

Review 132: Setiap Jumaat by Norhayati Berahim



Setiap Jumaat
Penulis: Norhayati Berahim
Terbitan NB Kara
Rm24.90
sabah/sarawak RM27.90
723 mukasurat


"Persahabatan itu telah menjadi racun"


Kisah ini terasa kelainannya dan memorable. Misteri rahsia yg dipegang ibu Jasmine menjadikan kita tak sabar nak tahu bilakah saatnya rahsia itu terlerai.


Jasmine dan Ku Pian dibesarkan dalam keluarga yg berbeza status. Rajuk telah membawa mereka utk berada di Jepun utk merawat hati yang luka.


Jasmine kecewa dgn tindakan ibu tercinta yg sanggup berkahwin dgn lelaki yg lebih muda sedangkan ayahnya baru sekitar setahun meninggal dunia. Dia merasakan seperti pengorbanan arwah ayahnya sia2. Dia menganggap ibunya sbg balu beranak 5 yg gatal dan tidak menghargai penat lelah arwah suaminya menyara keluarga besar mereka.


Ku Pian sentiasa merasa ayahnya mengongkong hidupnya sejak kecil. Kawan2 dan girlfriend2nya tak pernah mendapat approval dari ayahnya yg sentiasa dianggap bertanggapan serong. ayah dia tu sikit punya baik. SEtiap latar belakang kawan2 dan gelfren2 ku Pian disiasat dan memang Ku Pian tu pakar memilih org2 yg tak senonoh dan tak sesuai. Ku Pian kecewa dan merajuk lalu melarikan diri ke Jepun tanpa pengetahuan ayahnya.


Perkenalan 'Masako' ini dan 'Ultraman' itu menjadi titik permulaan sejuknya dua hati yang membara dgn kebencian itu. Setiap Jumaat menjadi hari pertemuan mereka dan perpisahan yg tak dijangka terjadi itu membungakan rindu yg sangat mekarr di hati mereka. Rindu dan hati yang terpujuk membawa mereka kembali ke keluarga masing2 dengan pemikiran yg lebih rasional dan terbuka. Tapi rindu terlalu bergemuruh di hati sehingga hari2 yg dilalui terasa ada ruang yg kosong.


Kepulangan kali ini membuka lembaran baru dlm hidup mereka setelah bertahun-tahun merajuk. Jasmine menyesali diri yg melulu menghakimi ibunya yg sebenarnya lebih byk berkorban demi keluarga mereka. ayah mereka yg merupakan pembaca meter dan bekerja sbg pengawal di sebelah malam rupa2nya memadukan ibunya. Malah setelah ayahnya meninggal dunia, ibunya yg menyara anak ayahnya bersama isteri baru dan memberi kasih sayang tak berbelah bagi. sebenarnya sebelah malam, ayahnya bukan pegi kerja pengawal, ayah dia balik rumah bini muda. Sebab tu mak dia sampai tak kira masa rehat kalau bekerja semasa dia bersekolah dulu demi memastikan kewangan mereka cukup utk terus menimba ilmu.


ustaz yg dnikahi ibunya adalah insan yg sangat bertanggungjawab dan menghargai ibunya dan adik beradiknya. Mereka semua menyayangi ayah tiri mereka yg sgt baik hati.


Penyakit Ku Pian membawanya lebih dekat kepada keluarga Jasmine. Masako yg dicari-carinya ada tidak jauh darinya. Tapi Ku Pian tu masa kat Jepun dulu ok jer, tapi biler balik Malaysia terus jadi gatal semacam tambah2 masa mula2 jumpa Jasmine.


Akhirnya Ultraman berkahwin dgn Masako... hehe. Scene yg paling menyentuh perasaan aku adalah masa mak Jasmine gi peluk komputer sbb masa tu tengah online video ngan anak dia yg masih di Jepun merajuk tak nak balik. tangkap nangis betul scene tu.


sinopsis/blurb


Hidup di negara orang memang payah. apatah lagi di negara Jepun yg rumah sewanya hanya sekangkang kera. Benar kata org, biar hujan emas di negara orang, hujan batu di negara sendiri. negara sendiri lebih indah. Tetapi kerana dendam, payah dan gundah, suka atau tidak, Jasmine gagah mengharungi sendiri. Bertahun berlalu, marah pada emak tidak pernah surut. memang tidak ada haramnya emak berkahwin lain, tidak ada hinanya. ayah pun sudah meninggal dunia. Tetapi apa perlunya emak berkahwin dengan lelaki bujang? Namun Jasmine tidak tahu, ada rahsia sebenarnya yg emak tidak mahu cerita...

No comments:

Post a Comment