Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Wednesday, September 23, 2009

Review 25: Rindu untuk Dia by Dhiya Zafira



Rindu untuk Dia
Penulis: Dhiya Zafira
Harga : RM 19.90
492 mukasurat
Terbitan: Alaf21



"Dalam hatiku ada ingatan yang tak pernah mati terhadapnya"


Selepas membaca 3 karya DZ, saya dapati dia gemar menulis kisah cinta yg bertahun-tahun terputus bertaut kembali. Ku Damba Bahagia: Taufik-Alia, Rindu Belum Berhenti: Izz-Adni dan yg terkini Rindu untuk Dia: Jad-Amie. Dan DZ suka yer letak nama2 pendek heroin2 dia yg bermula dgn huruf 'A'. Saya rasa tajuk novel nya yg ini sesuai benar dgn nama penanya Dhiya Zafira, Rindu untuk Dia.


Romantis Thriller kelihatan semakin sebati dengan DZ. Kisah ini bagi saya lebih sarat daripada RDB yg mengalunkan rentak yg sama. Mungkin kerana cerita ini byk membuat saya menangis. memang improvement yg sangat ketara dlm cara DZ menulis scene2 sedih dan semakin menyentuh perasaan. Kalau dulu scene sedih hanya ada sikit jer, tapi dlm novel ni memang banyak dimasukkan scene2 sedih sampai boleh bengkak mata wo lepas baca novel nih. Watak Amie memang mengundang simpati menggunung setiap kali membaca kisahnya. Memang nangis jer la sepanjang baca kisah ni. DZ sentiasa menyelitkan misteri yang membuat kita tertanya-tanya di sepanjang pembacaan dan misteri2 itu diurai satu persatu dengan tidak dilengah-lengahkan. Ada sesetengah penulis cuba menyimpan elemen misteri itu sehingga membuat kita bosan tapi DZ berjaya mengeksploitasi elemen ini dengan baik. Bila start baca memang tak bleh nak berenti dah.


Watak Jad mungkin tidak segagah Izz atau sejiwang Taufik, tetapi jiwanya yg kental penuh dgn rasa kasih sayang dan tanggungjawab. Dia sanggup melakukan apa saja utk org di bawah tanggungjawabnya dan org yg dikasihinya sehingga tiba ke saat2 yg sangat getir, antara hidup dan mati, dia terpaksa memilih utk menyelamatkan org yg dikasihinya atau org yg di bawah tanggungjawabnya.


Penceritaan emosi Amie yang sangat kompleks ditangani dgn baik sekali oleh DZ. Membuat kita sama2 terseret dalam dilema seorang Amie. I'm impressed.


Kisah ni tentang Jad yg kebingungan ditinggalkan Amie beberapa hari sebelum hari perkahwinan mereka. Sue menggantikan tempat Amie di pelamin mereka. Sue ni memang tau siapa Amie buat Jad dan dia takkan dapat menggantikan tempat yg Amie tinggalkan. Tanpa pengetahuan Jad, Amie sebenarnya menanggung penderitaan yang teramat dan dia pergi demi kebaikan. Namun titik hitam itu menjadi trauma sepanjang hidupnya. 5 tahun kemudian, mereka bertembung semula. Amie masih lagi menjadi insan misteri dan Jad mahu membongkar misteri itu. Cuma saya terfikir, kalau Amie teramat trauma dengan apa yg terjadi, kenapa dia kembali ke tempat yang bakal menjadikan dia lebih trauma lagi kerana ia melibatkan org2 yang bahaya. Status Jad sbg suami org juga sedikit membunuh rasa jiwang saya terhadap watak pasangan utama cerita ini.


Kalau dlm Kudamba Bahagia DZ menggunakan lagu Lady by Kenny Rogers, dlm Rindu Belum Berhenti buat aku nyanyi2 balik lagu Don't Cry Joni, kali ni RUD membuat lagu How Can I Tell her terngiang ngiang di telinga. DZ ni suka lagu lama2 la. huhu...


Sinopsis/blurb novel ini sedikit membunuh suspen cerita. "Malah cinta yang mereka pertahankan itu telah mengorbankan satu nyawa." Terus dah bleh teka sapa yang akan mati dlm citer nih.


apa2pun saya suka citer ni sebab semuanya diakhirkan dgn baik, tidak membiarkan kita tertanya-tanya. Yg best tu org jahat bersepai kena langgar keretapi. AND!!!! Izz Karami muncul semula dlm novel ni, tapi tak 'nampak' pulak Adni ngan Iman ;). Bella Rosa plak menjadi salah satu lokasi misteri dlm citer ni :) Seronok pulak biler baca something yg membuat kan kiter teringat citer lain. Ekcili citer ni mengingatkan saya kat Alia-Taufik jugk sbb ada bahasa Sepanyol. Well sebenarnya lepas baca citer ni aku baca semula "Kudamba Bahagia". :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:

Amie Najla' nekad melarikan diri seminggu sebelum perkahwinannya. Tiada niatpun di hatinya untuk memungkiri janji, namun keadaan yang memaksa. Dia tidak sanggup melihat mahligai yang ingin di bina musnah jika Jad Imran tahu apa yang terjadi pada dirinya. Kerana itu dia rela dituduh sebagai pembohong.

Lima tahun berada di luar negara, rupa-rupanya tidak pernah memadamkan ingatannya terhadap Jad. Rindu yang terlalu terhadap lelaki itu telah membawa Amie kembali ke tanah air. Namun, kepulangananya ternyata satu kesilapan. Seseorang menantinya dengan seribu dendam. Dendam yang mahu dia kekal menderita sampai ke hujung nyawa.

Dalam kelelahan melenyapkan memori hitam itu, takdir ALLAH berpihak kepada Amie. Di sisi Jad, dia kembali menemui harapan. Namun, lorong-lorong bahagia yang direntasi sering terhalang. Malah, cinta yang mereka pertahankan itu mengorbankan satu nyawa.

No comments:

Post a Comment