Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, December 26, 2010

Review 266: Bukan Terlarang by Nur Hazma


Bukan Terlarang by Nur Hazma
Terbitan Tintarona Publications Sdn. Bhd
RM35.00
883 mukasurat


"Cinta bukanlah satu cagaran!"


Tebai betul kisah cinta lepas kawin hasil karya Nur Hazma nih. 800 lebih wo. Tengok tajuk jer dah bleh agak ni kisah kawin paksa. Buku ini baru saja diterbitkan sekitar 2007 tapi popularitinya agak mengkagumkan, terutama di kalangan peminat2 novel kisah cinta selepas kawin atau kawin paksa nih.. Biasanya lepas baca atau pinjam, diorang akan cuba mencari buku ini utk dibeli walaupun harganya lebih RM30.00


Bagi saya kisah ni buat saya tersiput-siput lah.. haha.. banyak betul 'blushing' scences.. rasanya perasaan yang sama masa saya baca kisah "Kasih Yang Suci" Meen Zulaikha tu.. sama jer standard gatalnya si Seth ngan ngan Imran tu. haha.. Kesian Elena ngan Maisara. dah ter cross over pulak.


Dari segi penyampaian cerita, Nur Hazma memang salah seorang penulis yang saya senang dgn gaya penulisan dan peyampaian ceritanya spt kisah "Dialah Di Hati" (tintarona) yg ala2 benci jadi cinta. Yang lain yang saya suka adalah "Dakapan Rindu" (Alaf21) yg menceritakan kisah kawan jadi kekasih.. dan kali ni pulak kisah cinta lepas kawin.. kira Nur Hazma mencuba genre2 biasa tetapi berbeza antara satu sama lain utk novel2nya. Novel dia yang lain saya belum berkesempatan utk membacanya.


Nur Hazma byk menceritakan luahan perasaan Imran dan Maisara antara satu sama lain.. masa diorang tak berapa baik tu.. saya suka la baca.. tapi lepas dah baik tu macam pagi petang siang malam ailebiu ailebiu lah.. kadang2 rasa macam berulang2, tapi apa2pun saya rasa itu antara sebab mengapa orang suka baca buku ni.. Masa mula2 tu Maisara berusaha memikat hati Imran dgn menjadi isteri yang baik.. Biler Imran pulak dah nak berbaik, Maisara pulak stat jual mahal.


Situasi couple citer ni membuatkan saya teringat pada Hakimi dan Afrina dalam "Kuseru Kasihmu", walau bagaimanapun kedua2 kisah ini amat berbeza.


Kisah ini tentang Maisara yang bersahabat baik dgn Imran sejak di kampung lagi. Dia menaruh hati pada Imran sejak di bangku sekolah. Imran menganggap Maisara kawan baiknya, malah membawa Maisara ke kota utk bekerja dan tinggal serumah dgn Makwenya, Tina. Maisara memendam rasa kecewa namun tidak pernah cuba meruntuhkan hubungan cinta Imran dan Tina, malah dialah yg kadang2 menjadi pendamai antara mereka apabila bergaduh.


Keadaan menjadi haru biru bila ibu dan bapa Imran (yg masa tu pi ssinggah rumah Maisara) terserempak dgn Imran yang pakai kain batik dan T-shirt Maisara sbb tumpang mandi kerana ujan lebat. haha.. kantoi.. Kenapa pulak mak bapa imran singgah rumah Maisara, tak pi terus rumah Imran? tak kisah lah.. yang menjadikan Imran terpaksa berkahwin dgn Maisara adalah kerana Mak Imran memang dh berkenan sgt2 kat maisara dan menggunakan alasan ini utk mengahwinkan mereka dgn segera. Imran ni jenis tak boleh tengok mak dia menangis. Dia akan cuba membuat mak dia gembira. Dia membuat perjanjian dgn Maisara, bersaksikan Tina yg mereka akan bercerai dan dia akan kembali kepada Tina.


Tina tidak dapat menahan rasa curiga terhadap Imran dan maisara yg sudah tinggal sebumbung walaupun bilik berasingan. Tambah2 mak ayah Imran rajin betul berkunjung ke rumah Imran dan terpaksala diorang share bilik.


Maisara menjalankn tugas seorang suri rumah dgn baik walaupun Imran masih menganggapnya sekadar sahabat baik. Imran mula mengesyaki Maisara apabila seorg rakan sekampung membuka rahsia yg sara sudah lama jatuh cinta dgnnya. Imran menuduh yg Maisara sengaja memerangkap dia supaya dia terpisah dgn Tina. aduh.. byk la kalau nak citer.. utk nak tau kisah selanjutnya, baca la citer ni ;)


sure fine whatever
rinn


Sinopsis belakang buku:


Maisara merenung lama wajah Imran yang sedang lena, lelaki yang terpaksa dikahwininya. Sememangnya hati Maisara rela bersuamikan Imran. Sejak zaman sekolah lagi dia mencintai Imran. Namun, cinta itu tetap menjadi rahsia hatinya.


Sesungguhnya, Maisara menyintai lelaki itu sepenuh jiwa raganya dan melaksanakan tanggungjawabnya sebagai seorang isteri dgn rela sedangkan Imran menganggapnya tidak lebih daripada seorg sahabat baik. Perkahwinan mereka pun atas dasar terpaksa. Cinta Imran hanyalah utk Tina.


Kemesraan Imran terhadapnya sebagai pasangan suami isteri hanyalah sebuah lakonan semata-mata, demi menjaga hati emaknya yang amat menyayangi Maisara sbg seorang menantu. Namun, Maisara tidak tahu sampai bila dia mampu bertahan, merelakan dirinya seumpama pohon yang semakin layu kerana tidak disiram. Dia mahukan keadilan utk diri dan maruahnya sebagai wanita.


Mampukah dia meraih cinta Imran atau akan berkuburkah perkahwinan mereka seperti yang telah dirancang oleh Imran?

No comments:

Post a Comment