Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, June 24, 2012

Review 684: Kea Alyissa by Arasharrina

SURAT CINTA UNTUK KEA :)
Kea Alyissa
Penulis: Arasharrina
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM27.00
Sabah/Sarawak: RM30.00
isbn: 9789670448015
766 muka surat

"Kesungguhanmu menawanku...
Cinta itu adalah medan perjuangan untuk mereka yang sanggup berjuang!"

Mudah untuk jatuh cinta, tapi mudahkah utk mengekalkan perasaan cinta kalau ada dugaan datang menimpa? Haikal dan Kea jatuh cinta tetapi keteguhan perasaan itu teruji apabila Haikal disahkan mengidap brain cancer yg membawa maut. Kea yang merupakan doktor refferral kpd Haikal memang mengetahui mengenai perkara ini. Tetapi dia tak dapat menolak perasaan cinta yang mula mekar dalam hatinya.

Haikal tidak dapat lari dari berprasangka yang mungkin perasaan Kea untuknya hanyalah kerana belas kasihan. Tambahan pula bapa Kea meninggal dunia kerana penyakit yang sama. Mengetahui keadaan Haikal, ibu Kea berat hati untuk membenarkan pasangan kekasih itu berkahwin. Dia tahu bagaimana susahnya hidup dengan seorang yang ada masalah penyakit itu. Ia memerlukan ketabahan yang tinggi. Kea telah menyanggupinya dan dia sanggup melakukan apa saja utk menjadi isteri Haikal.


Rasanya kalau siapa pun jadi ibu kepada Kea memang berat hati sebab Kea tu dah la perangai ala-ala kanak-kanak Ribena yang kadang-kadang terasa tidak cocok dengan title doktor yang bakal disandangnya.


Brain cancer ni macam gunung berapi pendam dalam kepala. Ia boleh meletus bila-bila masa. Mungkin letusan kecil dan mungkin letusan besar. Keadaan itu menjadikan Haikal seorg yang tidak stabil emosinya sehingga kadang-kadang rasa nak sekeh saja kepala mamat ni.


Kehadiran watak Zarif menyuntik nada thriller dalam kisah ini. Penulis ada kelebihan mengolah penceritaan berentak thriller tetapi tidak dimanipulasi secara optimum. Penulis lebih menumpukan kepada kisah Haikal dan Kea. Walau bagaimanapun kemunculan Zarif cukup untuk memberi variasi kepada cerita ini.

Walaupun ianya kisah yang sedih kerana keadaan Haikal, namun suasana penceritaan penulis tidaklah dalam nada suram, ada diselitkan unsur komedi sebagai penghias cerita. Kelihatan penyakit Haikal bukanlah masalah besar bagi Kea. Mereka sepakat membina bahagia sementara menunggu jemputan Allah. Nampaknya Allah Maha Pemurah meminjamkan hari-hari extra untuk Haikal bersama dengan Kea. Kea membuat Haikal menyimpan impian untuk memiliki keluarga yang bahagia.


Kisah ini mengingatkan kita tentang maut. Ada yang tahu maut menunggu dekat saja. Ada yang tidak tahu bila maut akan tiba. Siapa yang lebih beruntung? Kalau yang sudah tau dia akan mati bila-bila masa, tentu tahap keimanan dan ingatannya kepada ALLAH lebih berbanding dengan orang yang tiba-tiba saja dijemput Allah tanpa sempat bertaubat. Kalau yang dah memang sakit dan tahu ajalnya akan tiba bila-bila masa, tentu akan spend lebih masa untuk beribadat kepada Allah. Kesakitan/penyakit adalah dugaan untuk menambah bonus kepada bekalan akhirat kita. Kita yang tidak diduga mungkin akan terlupa pada kepada Dia Yang Maha Besar kerana tidak ditimpa musibah atau penyakit. Bersyukurlah dengan bahagia yang dipinjamkan kepada kita. Kebahagian berganda buat Kea dan Haikal! :)


sure fine whatever
rinn
photos: credits to google search :)
1Dental.com; afaal.net; 13thfloorgifts.com; sleepapneamd.com; torticollistherapy.wordpress; heatherneckers.com

meRinnTis Blurb/Sinopsis
Benar kata orang, berdua biasanya lebih baik daripada seorg diri, Kea dan Haikal merupakan pelengkap di antara satu sama lain. Kea dtg sebagai pelangi bg menggantikan hujan Haikal, manakala Haikal pula datang sbg ombak utk menghilangkan pantai kesunyian Kea. Namun, dugaan tiba utk menguji keutuhan mahligai syurga yg sedang mereka bina. Dugaan yg tidak pernah sangka!

"Haikal menghidap kanser otak." - Doktor Yusoff

"Aku tak akan biarkan mereka bergembira di atas penderitaan aku!" - Zarif Zaquan

Tetapi bagi Kea, dia bukan hidup utk menyerah kepada takdir semata-mata.

"Jika I diberi peluang utk bertanyakan sesuatu kpd yang Maha Pencipta mengenai you, ianya adalah 'adakah you ditakdirkan utk I?' Jika DIA berkata ya, I akan mencintai you dgn sepenuh hati I. Tapi jika DIA berkata tidak, I akan terus menyintai you sehingga DIA setuju utk menyatukan kita berdua" - Kea Alyissa.

Adakah Yang Maha Pencipta akan menjawab 'ya' utk soalan Kea? Tercapaikah impian Kea dan Haikal utk hidup bahagia hingga ke syurga?

1 comment: