Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, June 19, 2012

Review 682: Calon Jodoh Untuk Adik by Areila Sahimi


Calon Jodoh Untuk Adik
Penulis: Areila Sahimi
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
RM19.00
sabah/sarawak: rm22
9789675067952

"Abang rekomen calon A,
Kak Ina suruh pilih Calon B.
 Disebabkan dua calon ini, Arissa pening.
 Yang mana satu dia patut undi?"

Azmer, Arina dan Arissa menjalani.hidup.tanpa.ibu bapa. Azmer memikul tanggungjawab sbg ketua keluarga demi kebaikan dua.adik kesayangannya. dia.telah berjaya memastikan Arina berkahwin dgn lelaki yg terbaik dan dikurniakan dua.cahaya mata yang comel. Azmer menyimpan rahsia duka yg besar namun berjaya disembunyikan dari pengetahuan Arina dan Arissa.

Sebelum menutup mata, dia mahu memastikan Arissa
 dijaga dgn baik oleh lelaki yg boleh diharap utk.membimbing Arissa yg masih kebudak-budakkan walaupun usianya sudah mencecah 23 thn.
Khairil Izlan a.k.a EE adalah dirasakan calon.terbaik utk menjaga dan membimbing Arissa, namun ditolak mentah-mentah oleh Arina dan Arissa yang masing-masing ada sebab tersendiri utk menyenarai hitam Ee yg gemar mengambil adik angkat di kalangan wanita. Lagipun Arina merasakan Fariz lebih stabil dan matang utk gadis seperti Arissa.

Ee terpaksa memikul tanggungjwb besar apabila impian Azmer menjadi wasiat. Azmer bijak mengatur strategi agar Ee menjaga Arissa sebagaimana Azmer melakukannya semasa hayatnya. Bukan mudah untuk mendekati Cik Arissa yg sudah berprasangka buruk terhadap dirnya, malah benteng terbesar yg menghalang misi Ee adalah si naga berapi yg bernama Arina.

Cerita cinta yg lahir dari sebuah kemesraan sbg kenalan dan sahabat. Cinta hnya disedari kewujudannya setelah sidia disunting jejaka lain. Plot yg agak tipikal diketengahkan namun pengkongsian kisah kekeluargaan yg sgt dekat dengan hati kita. Marah, benci, bergaduh takkan berjaya mencincang air.

sure fine whatever
Rinn

meRinnTis Blurb/Sinopsis:
'Mengangkat' Arissa yang sudah besar panjang itu utk menjadi adik adalah sesuatu yg langsung tidak masuk akal. Dia dan Arissa pun bukan boleh bertentang mata. Pendek kata, pantang berjumpa pasti meletus perang dunia!

Tanpa boleh berkata tidak, dia akur apabila itu adalha permintaan terakhir daripada Azmer yg perlu dituruti. Menjadi abang kepada Arissa bukanlah mudah. Budak tu bukan boleh ditegur. Pantang ditegur ada sahaja 'tembakan' peluru torpedo yg keluar dari mulutnya. Berbisa dan pedas. Sabar Ee... Bersabar itu separuh daripada iman.

Sumpah! hidup dia jadi tak tentu arah bila abang dah tak ada. Lupakan ajelah perkara dah lepas tu. Abang Ee taklah seteruk yang disangka. Abang Ee baik. Percayalah hati.

tetapi dia cuma perlukan abang aje dan tak mahu ada kakak yag lain. Cukuplah ada Kak Ina, tak perlu ada Kak Maisarah. Sakitnya hati bila Abg Ee bebaik baik semula dengan kak Maisarah kerana dia tahu sekarang ini hatinya sudah jatuh sayang pada Abg Ee.

Habis tu, Fariz macam mana? Takkan akibat sering putus cinta, ada hati nak 'madukan' mereka berdua? Abg Ee dan Fariz hidup bermadu? Oh! Hati Arissa sudah gila!


No comments:

Post a Comment