Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, June 3, 2012

Review 681: Dia Segalanya by Sha Ibrahim


Dia Segalanya
Penulis; Sha Ibrahim
terbitan kaki novel enterprise
RM37
sabah sarawak rm40
1112 mukasurat
9789675067976

"kala hati begitu mencintai... semakin kupasti dia tidak mungkin kumiliki
semakin kuingin terus menghampiri... semakin jauh dia melangkah pergi..."

lepas baca 2 buku sha ibrahim, terus dah stamped dlm kepala sha = tebal, sangat tebal. lebih 1000pages tuuuu

kisah kali ni terasa lebih heavy dari Biarkan Ia Berlalu. Konflik hubungan Faizul dan Suraya dibina dengan baik dan menyentuh hati. namun ada juga ketidak sesuaian perwatakan Suraya dengan perlakuannya. Dia digambarkan seorang yg menjaga solat dan aurat malah rajin bangun sepertiga malam untuk bersolat dan mengaji al-Quran tetapi dia bebas berpelukan dengan abg angkat dan bapa angkatnya yg bukan muhrim. Kalau korang boleh put aside that type of thinking, you will enjoy this book sampai ke akhirnya.

TAk sangka Sha berjaya membuat aku turut bersedih mengenangkan nasib Faizul dan Suraya. Tangkap nangis cara penutupnya dan ending yang terbaik utk Faizul dan Suraya. Dugaan cinta mereka memang kuat, namun kalau dah jodoh tidak ke mana :)

Terasa watak V, atau Reena itu ditamatkan dengan begitu mudah sekali dan tak sangka watak Jessi Messi memainkan peranan yang sangat penting di hujung cerita. She ain't messy at all :) Dia lah penyelamat kisah cinta ini yang membuat kita senyum kerana ada penamat yang 'happy ending' :)

sure fine whatever
rinn

meRinnTis blurb/Sinopsis:

Suraya hadir ke dalam keluarga Faizul sebagai anak angkat. Sementelah Datin Rafidah tidak dapat melahirkan anak selepas kelahiran kembar tak seirasnya, Faizal dan Faizul. Datuk Rashid pula mencurahkan sepenuh kasih sayangnya kepada Suraya memandangkan beliau begitu kepingin anak perempuan dalam keluarganya. Begitu juga dengan Faizal. Dia amat menyayangi Suraya sebagai adik bongsunya.

Kecuali Faizul. Dia tidak dapat menerima kehadiran Suraya dalam keluarganya. Tidak pernah wujud kemesraan di antara dirinya dan Suraya hinggakan Suraya takut mendekatinya, apatah lagi berbual mesra dengannya. Hinggakan tangan Datuk Rashid naik ke pipinya semata-mata dia mengungkit asal usul Suraya.

Suraya tidak faham mengapa Faizul begitu dingin dengannya. Tambahan pula lelaki itu tidak pernah memanggilnya dengan panggilan adik sepertimana yang selalu digunakan oleh ahli keluarganya yang lain.

Tetapi ada sebab kenapa Faizul berkelakuan sedemikian. Demi mengekang perasaan sebenarnya terhadap Suraya, dia rela menyakiti hati gadis itu. Hanya Tuhan sahaja yang tahu apa yang tersimpan utuh jauh di sudut hatinya. Sesungguhnya Faizul menderita sendirian. Hinggalah rahsia tersebut pecah ke pengetahuan keluarganya.

Bagaimanakah penerimaan keluarganya terhadap rahsia tersebut?

Kala hati begitu mencintai… semakin kupasti dia tidak mungkin kumiliki. Semakin kuingin terus menghampiri… semakin jauh dia melangkah pergi….

3 comments:

  1. tgh berkira2 ni,.nk beli ke x,.pening2

    ReplyDelete
  2. best!! jalan citer dia tersangatlah menarik..

    ReplyDelete
  3. saya lebih suka karya Sha yang pertama :) yg setanding juga ketebalannya. hehe

    ReplyDelete