Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, April 22, 2012

Review 676: Kampung Girl by Umi Kalsom



Kampung Girl
Penulis: Umi Kalsom
Editor: Jabatan Editorial KSE
Terbitan Karya Seni
RM21.00
Sabah/Sarawak: RM24.00
978670246130
547 mukasurat


"Dalam banyak-banyak perempuan dalam Malaysia ni, kenapa budak kampung itu juga yang jadi pilihan hati mummy?"


Aku taktau la betapa hensem si Ashraf Khairi tu sampai Ainnur sanggup memekakkan telinga menampan kata-kata pedas dan menyakitkan hati dari Ashraf. Ashraf memandang rendah pada Ainnur yang dianggap budak kampung yang kolot dan bodoh. Walau sehebat mana Ainnur, dia tetap dianggap kampung girl yang tak layak untuk jejaka bandar seperti dia walaupun diorang adalah sepupu. Ashraf sangat allergic dengan Kampung Girl dan dia adalah masalah besar untuk berkongsi bilik dan barang2 dengan orang, ini kan pula dgn kampung girl.


Puan Mazlin memang berkenan sangat dengan Ainnur yang cantik dan pandai memasak. Dia nekad mahu mengambil Ainnur sebagai menantu kerana Ainnur memang awal-awal lagi dah setuju, cuma Ashraf saja banyak mengelak. Dia tak mahu menjadi suami kepada gadis kolot walaupun sekarang ni Ainnur sudah sangat cantik dan menarik.


Hanya pada hari pernikahan barulah Ashraf tahu bahawa Ainnur yang dicaci maki selama ini adalah lulusan luar negara yang sekarang bergelar guru Bahasa Inggeris di utara tanah air. Ashraf pula rasa diperbodohkan dan kebenciannya kepada Ainnur makin bertambah. Takkan dia nak merobohkan egonya di depan Ainnur?


Kalau citer kawin paksa yang lain, si heroin sibuk mencari port yg jauh dari suami bukan pilihan untuk tidur, tapi citer ni Ashraf plak yang lemas sebab mana dia pegi, Ainnur nak menempel kat dia. Ainnur tak nak give up untuk memikat hati suaminya. Ainnur plak yang selalu dpt warning jangan langgar sempadan.


Ketika ego Ashraf mula cair, Ainnur pulak dah buat keputusan untuk merajuk dan membawa diri. Terpaksala Ashraf pegi cari tapi pujukannya tak berjaya. Terpaksalah dia menjadikan Abah Azmi (bapa Ainnur yg garang) sebagai senjata untuk memastikan Ainnur mengikut kata :)


Kisah kawin paksa yang tipikal oleh penulis yang berbeza. Bagi peminat kisah-kisah begini mungkin takkan jemu-jemu menghayati kisah yang disulam cinta dan komedi ini :)


sure fine whatever
rinn




meRinnTis Blurb/Sinopsis


Perkahwinan yang diatur oleh keluarga? Ashraf langsung tidak menyangka! Lebih memeningkan kepala, apabila mengetahui siapa calon yang disebut oleh mummynya, Pn Mazlin. Ainnur! Si budak kampung itu? Tidak mungkin.


"Orang tak nak kawin dengan budak kampung tu... mummy jangan paksa Ash!" - Ashraf Khairi.


"Ain akan kahwin dgn abang Ash!" - Ainnur
Dan jawapan itu cukup untuk membuatkan Ashraf kehilangan kata.


Bergaduh mulut? Itu merupakan perkara biasa bagi Ashraf jika Ainnur ada di depan mata. Pasti ada sahaja perkara yang hendak diperbalahkan.


"Dekat kampung kau tu dah pupus populasi lelaki ke sampai kau ke bandar nak cari calon suami?" - Ashraf Khairi


Dan nada yang sinis itu cukup utk membuatkan Ainnur naik darah.


Benarlah kata orang, kerana pulut santan binasa... kerana mulut? Jerat terkena diri pemangsa. Rancangan untuk menolak diri Ainnur merupakan titik tolak yg 'menjahanamkan' diri Ashraf.


"Ash nak ajak dia beli cincin tunang." - Ashraf Khairi


Lain yang dirancang, lain pula jadinya. Pertunangan yang diaturkan itu merupakan titik yang mengikat diri Ashraf dan Ainnur. Tapi siapa sangka, tarikh pernikahan yg semakin hampir mencemasan Ainnur dek kerana ada 'rahsia' yg disimpan kemas dpd pengetahuan Ashraf. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tahan jua. Itulah keadaan Ainnur di saat terpaksa menghadapi kemarahan Ashraf yang sememangnya sentiasa suka memarahi dirinya.


"And what have u been thinking, doing such thing to me? Nak bagi aku nampak mcm orang bodoh?" - Ashraf Khairi


Kelu lidah Ainnur tidak mampu hendak menjawab. Terkantoi Ainnur dgn helahnya.


Kesudahannya... Ashraf makin membenci? Ainnur menjauhkan diri? Tidak akan bertemukah dua hati ini? Akan wujudkah satu saat itu, di mana lelaki bandar ini jatuh hati dengan kampung girl yang dibenci?

No comments:

Post a Comment