Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, January 15, 2012

Review 654: Menunggu Hujan by Adileah


Menunggu Hujan
Penulis: Adileah
Terbitan Jemari Seni
Cetakan pertama Mac 2011
RM19.00
Sabah /Sarawak: RM22.00
447 mukasurat


Ada rentak yang menarik dalam kisah kali ini. Perjalanan kisah Hafiz dan Malisa ada kelainan walaupun tergolong dalam cerita yang klise. Tak pernah lagi lah aku baca cerita yang si heroin ditakut-takutkan dengan seekor ular yang besar! giler ngeri. kalau bab sogok duit yang banyak tu biasalah :)


Bagi yang pernah membaca 'Pada Angin Aku Berpesan' mungkin akan tersasar meneka jalan cerita 'Menunggu Hujan' :) Cerita Malisa-Hafiz terasa manisnya walaupun mak Hafiz tu betul nekad menentang siap hantar ular tuuuu. giler ngeri kalau dpt mak mertua macamtu. Bayangkan, balik keja, masuk bilik tengok2 kat tengah katil ada ular besar melingkar. huhu... Cinta, cinta jugak, tapi kalau mak mertua macam ni... fikir 2juta kali.


Cerita yang tidak membosankan. Walaupun ceritanya serius dengan laras bahasa yang mudah, terasa keinginan mengetahui jalan cerita seterusnya berjaya dikekalkan penulis dengan adanya kejutan-kejutan di dalam penceritaan.


Malisa adalah lulusan ijazah tetapi bekerja sementara sebagai penjaga Cik Puan, wanita kaya yg lumpuh separuh badan. Keceriaan Malisa telah mengembalikan semangat Cik Puan. Kehadiran cucu ke 50 Cik Puan (Hafiz) telah membuat Malisa kurang selesa.


Hafiz. Kenapa masih nak menguji Cherry sedangkan dia sudah ada tunang? Habis punah Cik Puan gara-gara Cherry yang tak pandai nak menjaga kebajikan orang tua tu. Hafiz tu nampak kejam pulak sbb suka-suka hati saja suruh Cherry yg dah sah-sah tak berkaliber utk menjaga org tua tu. Kesiankan Cik Puan lah. Cherry tu memang tak bleh nak tolong dah. Gila eksyen dan perasan bagus.


Tunang Hafiz tu, Dayang Suhaila, cerdik banyakla dari Cherry. Walaupun dia 'jaga' Cik Puan, tapi bukan dia yang buat semua kerja :)


Hafiz terpikat dengan Malisa walaupun Malisa tak layan dia sangat. Sikap Hafiz membuatkan ramai orang salah sangka dengan hubungan mereka. Mak Hafiz of course la tak berkenan dengan Malisa yang dari keluarga yang tak lah sekaya raya dia.


Malisa mengundur diri dan membawa diri ke KL. Hafiz berjaya menjejaknya walaupun hajat hatinya ditentang ibu sendiri. Hafiz tu cakap jer nak protect Malisa, tapi macam-macam ibu dan tunang dia dapat buat kat Malisa dan keluarga. Memang rasa tak selamatlah Malisa tu.


Demi keselamatan diri sendiri dan keluarga, Malisa menyambung pelajaran keluar negara.


Pemergian Malisa menukarkan Hariz menjadi lelaki yang berbeza, lebih agresif dan garang. Ibu Hariz barulah menyesal dengan perbuatannya. Dia bukan saja memusnahkan hidup Hariz malah Dayang Suhaila pun sendiri tersiksa setelah menjadi isteri Hariz. Lepas dah jadi baru nak menyesal. Tindakan hariz utk meneruskan perkahwinan tu terasa seperti mempermainkan ikatan perkahwinan. Dia tak berniat utk membimbing bakal isterinya, niatnya lebih kepada untuk membalas dendam. Tak boleh, tak boleh.


Sebagai suami Hariz sepatutnya membimbing isterinya tambahan pula sikapnya yg berubah menjadi lebih tegas tu digeruni isterinya. Hariz ada 'upper hand' utk mengawal isterinya.


Apa2pun aku suka dengan balasan yg menimpa isteri Hariz :) Itulah balasan terbaik kerana mempermainkan hidup Malisa. Kepulangan Malisa membawa sinar harapan kepada Hariz namun Hariz membiarkan Malisa salah sangka. Kalau citer straight fwd memang dah bleh settle dah diorang ni.


apa2pun, memang ending yang manis dan mencuit hati. Lawakla part Malisa lari nyorok bawah katil tu. haha. Nasib baik Cik Puan tu nak bagi hint kat Hariz.

sure fine whatever
Rinn

meRinnTis Blurb / sinopsis
Kata dia, “ Tak boleh ke panggil Lis? Sedap apa nama tu.”

Jawabnya pula, “ Tak boleh. Tak suka. Macam ‘list’ barang apabila awak panggil saya Lis.”

Jawab dia kembali, “Saya panggil awak ‘dear’ atau saying boleh tak?”

Dia tak mahu layan. Hatinya sudah ada irama yang sedang bergetar. Mana boleh ditunjukkan di hadapannya. Rahsia hati mesti disimpan diam-diam.

Itu cerita silamnya. Cerita sekarang sudah berbeza.

Jauh merentasi benua, masalah tidak juga selesai. Lama dia menyepi, masalah tidak juga selesai. Lama dia menyepi, rindu itu tidak juga padam. Dalam dia tidak memanggil namanya, rasa itu tetap terpahat di situ. Semua itu tidak pernah pergi jauh daripadanya.

Dunia bagaikan berhenti berputar apabila dua jiwa yang terpisah bertemu kembali dalam satu rasa yang sama. Rupanya…rasa yang dia cuba nafikan itu masih ada dan tidak pernah padam. Dia sudah letih untuk berlari.

Satu hari si dia dating padanya dan kata si dia pada saat itu, berilah rasa itu kepadanya biar semua kesakitan hilang. Bolehkah begitu?

No comments:

Post a Comment