Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, January 15, 2012

Review 650: Ku Berserah by Ummi Ariza


Ku Berserah
Penulis: Ummi Ariza
Editor: Mohd Ali Haji Mohd Noor
Terbitan Buku Prima
RM19.90
9789675234859
455 mukasurat


"Usah bicara soal cinta
Kala hatiku terhiris derita..."

Safiyah- seorang gadis yang manis dan baik. Tidak melawan cakap ibu bapa.

Fahrin
- bercadang berkahwin 1 thn sahaja dgn safi
-apa yg difikirkan kalangan penulis yang menggunakan plot begini? setuju kahwin demi menjaga hati dan perasaan ibu bapa sendiri tetapi setahun kemudian bercerai. Tak terfikirkah tindakan bercerai itu akan melukakan lebih banyak hati, berkali ganda lebih banyak dari sebelum berkahwin. Bukan saja melukakan keluarga bekas isteri, malah memutuskan silaturrahim ramai orang.

Amylia
- fahrin berkasih dengan amylia, seorg model cantik

Datuk Fahmi & Datin Nurin
- ibu bapa kepada fahrin

En. Sharif & Pn. Rahmah
- ibu bapa kepada Safi

Safuan & Fazira
- abg dan kakak ipar kpd safi (sweet couple)

keluarga Datuk Fahmi dan keluarga En Sharif berhajat menyatukan anak-anak mereka untuk mengeratkan lagi hubungan mereka. Datuk Fahmi dan Datin Nurin tu mungkin bimbangkan Fahrin yang lebih cenderung untuk memilih Amylia sebagai isteri sedangkan Amylia tu bukanlah wanita yang ada ciri-ciri untuk dijadikan isteri. En. Sharif dan Puan Rahmah pula seperti tahu-tahu sahaja umur mereka tidak panjang dan mahu memastikan Safiah terjaga setelah ketiadaan mereka nanti.

Badrul
- kawan Fahrin. jatuh hati pada safi sebelum mengetahui Safi bakal isteri fahrin

Jo
- dendam dengan Amylia. Membalas dendam dengan memerangkap Abg Amylia supaya berhutang. Amylia jadi galang ganti. Berjaya memerangkap Amylia dan menggunakan Amylia untuk kepuasan diri sendiri.

Rafidah
- best friend Safiyah

Kisah selepas keluarga safi meninggal dunia dalam sebuah tragedi menyerlahkan kelebihan penulis melakarkan suasana hiba dan sedih.

Watak Bad kelihatan baik dan mungkin merupakan calon terbaik untuk mengubati hati Safi tetapi di saat dia meluahkan perasaan cinta kepada Safi yang masih berstatus isteri orang, terus merudum markah dia yang tinggi, malah kelihatan sama saja teruknya seperti Fahrin apabila memutar belitkan cerita Amylia dan Johan yang sudah insaf. Pemfitnah tahap Bad tu adalah seperti orang yang memakan daging saudaranya sendiri.


Aku suka Rafidah... tapi kenapa dia dengan Bad??? Tapi parents Bad tu (Mak Uteh & Pak uteh) memang terbaek!!!!


Aku suka cara penulis mencipta watak ibu bapa yang baik-baik belaka. (jangan lupa baca doa kpd ibu bapa untuk hari ini ya kawan-kawan)


Tapi ada scene yang tak sesuai orang-orang bawah umur membaca nya terutamanya yang melibatkan Jo dan Amylia.


sure fine whatever
rinn


meRinnTis blurb/sinopsis belakang buku:


"Papa nak sangat aku menikahi kau... sebenarnya aku telah pun mempunyai pilihan sendiri. Cukuplah kalau aku beritahu padamu yang perkahwinan ini hanya untuk mengaburi mata kedua orang tua kita dan aku telah putuskan perkahwinan ini hanya bertahan selama setahun." - Fahrin Daniel


"Bad sanggup tunggu... lepas segalanya berakhir antara Safi dan Fahrin, Bad sedia mengambil Safi sebagai isteri." - Badrul


"Kau nak bebas ya... kau nak bersama dgn buah hati kau si Bad tak guna itu. Jangan korang ingat hidup korang akan bahagia. Aku pun dah tak sanggup hidup dengan perempuan curang macam kau!" - Fahrin Daniel


Semakin kuat dia membenci lelaki itu semakin kuat cintanya untuk Fahrin. Safiyah sendiri tidak mengerti akan perasaannya. - Safiyah.


"Tolonglah jangan buat abg macam ni... abang cintakan Safi. Abang ikhlas cintakan Safi... berilah abang peluang membuktikannya." - Fahrin Daniel


"Maafkan dia? Dan lupakan semua yang terjadi? Bukan mudah Fida... dia hancurkan hatiku, bukan itu saja dia remukkan hati ini sekali. Kerana dia, aku jadi begini dan kerana dia juga aku hilang kehidupan aku selama setahun." - Safiyah


-----------
"Ku Berserah" menyingkap kehidupan yang ada dlm diri kita. Sedar atau tidak, kita selalunya tidak mengambil berat akan orang di sekeliling kita. Apabila kita kehilangannya barulah kita sedar kelalaian kita. Dalam novel ini, kita akan memahami bagaimana untuk menghargai sesuatu yang kita miliki dan memeliharanya agar tidak terlepas dari genggaman. Sesungguhnya Tuhan menguji sejauhmana kita terus berdiri menghadapi dugaan dengan penuh sabar.
~Ummi Ariza~

No comments:

Post a Comment