Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Sunday, November 18, 2012

Review 715: Bisikan Kata Hati by Dila Dyna

Novel kaki novel keluaran September 2012 yang lalu... Karya dari penulis muda Dila Dyna dila-lamanhatiku.blogspot.com

ni book mark yang tersisip dalam novel ini

cover depan. gambar tingkap berlangsir putih jarang.

Back cover. meRinnTis Blurb dan sinopsis cerita :)

tulisan dan titipan penulis. Jangan lupa jadi orang yang 300 pertama order buku KN utk mendapatkan tandatangan penulis.

butir-butir penerbitan. Di sebelah kanan tu adalah dedikasi penulis. Untuk paparan penuh, boleh lah dapatkan novel ini di pasaran :)

novel ini ditamatkan di mukasurat 624

boleh tahan juga tahap ketebalannya...

Selamat membaca!

Bisikan Kata Hati
Penulis: Dila Dyna
Terbitan: Kaki Novel Enterprise
September 2012 cetakan pertama
RM22.00
Sabah/Sarawak: RM25.00
624 muka surat

"Cinta yang mekar di hati, tak mungkin bisa kuungkapkan...
Lantas hanya jemari yang bisa mencoretkan bisikan hati ini..."
 
 
Aiman membenci Laila Nurlisa kerana terbaca diari Laila yg meluahkan perasaan cinta dalam diari tersebut terhadap dirinya, bakal abang ipar sendiri. Laili Nurlisa pergi utk selamanya setelah mengamanahkan Aiman untuk mengambil Laila sebagai isteri. Amanat itu ditunaikan walaupun dia tak dapat membuang rasa benci terhadap Laila dan sayangnya pada arwah Laili masih menebal. Perasaan cinta Laila dituduh menjadi punca segala-galanya.
 
Laila membawa diri ke Belanda melanjutkan pelajaran. Setelah beberapa tahun, dia pulang dan Aiman adalah antara org yang pertama ditemui di Malaysia. Hubungan akrab dua keluarga yang berbesan itu membuat mereka masih suami isteri dan keluarga cuba untuk menjadikan hbungan mereka lebih mesra. Ego Aiman masih tinggi melangit.
 
Perasaan cinta yang tidak pernah dipupuk akhirnya meresap jua ke jiwa Aiman. Disebabkan sikap Aiman sebelum ini, Laila hampir tidak percaya dengan ucapan cinta dari Aiman.
 
Kebahagiaan Aiman dan Laila dicemburui Amir dan Emelda yang menggabung idea dan tenaga untuk menghancurkan kebahagiaan Aiman dan Laila. Sesuatu telah berlaku sehingga menyebabkan Aiman hilang ingatan. Dapatkah Aiman ingat semula cintanya terhadap Laila? apa yang dia masih ingat adalah Laila masih di Belanda dan Laili masih di hatinya...
 
Kronologi cerita tersusun kemas tapi agak tipikal dan mudah diteka. Rasa macam ada kewajipan pulak dalam cerita-cerita untuk diselitkan babak romantis cium cium peluk peluk. Aiman dan Laila sudah cukup manis tanpa adegan-adegan begitu. Babak Aiman-Laila semasa Aiman hilang ingatan tidak begitu banyak dimanipulasikan penulis. Tempoh itu terasa aura lebih jiwang antara mereka berdua :)
 
sure fine whatever
Rinn
 
 
meRinnTis Blurb/Sinopsis
Pemergian tunang tercinta di saat sebulan lagi mereka bakal disatukan telah merenggut pergi jiwanya. Lantas si isteri dilayan dgn kata makian. Semuanya gara2 diari bodoh yg secara tak sengaja telah dibacanya.
 
"Laila cintakan you... I ha... harap you dpat bahagiakan Laila. Janji pada I." ~ Laili Nurlisa
 
Deraian air mata sudah terlalu lali buat si gadis bernama Laila Nurlisa. Suami yg dicintai sepenuh hati tergamak memperolok-olokkan rasa cinta di hatinya. Lantas tawaran melanjutkan pelajaran ke negara kincir angin disambutnya dgn hati yg walang. Pilihan terbaik yg dirasakan buat dirinya dan sidia.
 
"Kau ingat kalau kau tunjuk surat ni aku akan halang kau pergi ke? Jangan mimpi. Kau nak sangat pergi kan? Pergilah! Berhambus kau dari hidup aku!" ~ Aiman Syakiri.
 
4 tahun berlalu. Peristiwa pelanggaran di hadapan balai ketibaan KLIA menemukan semula mereka dlm situasi yg berbeza. Aiman dgn egonya, Laila dengan sikap keras kepalanya. Siibu mertua mula memainkan peranan.
 
"Tak boleh bawa kereta elok-elok ke? Kalau mati langgar anak orang tadi mcm mana?!" ~ Laila Marlisa
 
"kau jgn degil boleh tak? Aku tak nak nanti telinga aku naik bernanah dengar mama membebel kalau kau tak balik dgn aku!" ~ Aiman Syakiri.
 
Saat hati mula terpaut, cinta mula bersemi di laman hati. Ada pula hati yang mendengki. Siapa Emelda? Siapa pula Amir Izham dan Hakim? Akan berkekalankah kebahagiaan mereka, atau ada onak yg bakal ditempuh?


1 comment:

  1. best dek novel u..n yg best nye novel pertama yg akak beli on line dek,selama neh just beli jer kat kedai2 buku.bile akak baca novel u kat blog tu yg wat tk sabar membuak buak nk peluk ketat2 novel u dek...n serius tk menghampa kn...berbaloi.so tq dek dila..

    ReplyDelete