Terbaru di Rak Rinn: Sentuh buku utk baca review (klik next utk rak lama)

Shelfari: Book reviews on your book blog

Tuesday, August 28, 2012

Review 690: Tiga Ceritera Dalam Sebuah Tinta

Tiga Ceritera Dalam Sebuah Tinta
Penulis: Nasron Sira Rahim, Syud & Pingu Toha
Terbitan Jemari Seni SB
RM21.50 (Sem. M'sia)/RM24.50 (Sabah/Sarawak)



Tinta 1: Wajah Ketiga
Penulis: Nasron Sira Rahim

Bagi yang pernah membaca Enigma dan Nama Atas Kertas, anda akan terasa dejavunya apabila membaca Wajah Ketiga. Kadang2 terasa seperti kita mengulang baca buku yg sebelumnya.

Suasana dan penceritaan masih terlalu mirip dengan cerita Nama Atas Kertas kerana adalah seperti prelude kepada kisah itu.

Cinta mempunyai dorongan yg kuat utk menghasut manusia membunuh. Syaitan menggunakan perasaan cinta utk manusia melakukan dosa. Cintakah apabila pinangan ditolak, bapa sigadis dibunuh? Cintakah apabila sanggup membunuh dgn kejam? Cinta sudah bertukar menjadi dendam gara2 mainan syaitan.

Kisah yg penuh suspen dan thriller. Misteri pembunuhan yg disingkap sedikit membuat kita tak sabar2 utk sampai ke page terakhir. Pesona yg sama dirasai ketika membaca Nama atas kertas dulu.

Ceritera 2: Dia, Dalam Ramai by Syud

Kisah Sufiy Suraiya dan Ameer yang mencari sidia yg melekat di hati tetapi tidak dikenali. Sekadar yg terpahat di jiwa hanya kilauan di matanya dan baju yg dipakainya. Mcm mana nak menjejak org yg sebegitu?

Mereka rupa2nya ada di kelompok masyarakat yg sama cuma tidak pernah bersua muka. Ameer mengumpul kekuatan diri utk menyuarakan hasrat hati, namun segalanya terkandas di jaring apabila dia mndpt berita dari ibunya Sufiy Suraiya telah dipinang org. Belum start apa2 Ameer sudah rasa kecundang. Namun satu kiriman lagu dan ucapan jiwang dari 'Ameer' kepada 'Sufiy Suraiya' telah mengubah segalanya :) Terima kasih kepada Dayangku Intan dan lagunya 'Semakin Rindu Semakin Sayang'. Memang lawak gila part lagu Dygku Intan. haha...

Kisah pencarian cinta manis :)

Ceritera 3: Ada & Evan by Pingu Toha

Walaupun terasa seperti menceroboh baca emel org, cerita ini terasa manis seawal emel pertama Evan kepada Ada.

Evan seorg jejaka yg setia pada cinta pandang pertamanya Alisya, dipaksa berkahwin dgn anak kawan ibubapanya. 'Katakan TIDAK kepada kawin paksa' adalah motto hidup Evan dan Ada sekarang ini.

Mereka bersetuju berkenal-kenalan untuk mencari ketidakserasian antara mereka dan menjejak semula cinta pertama mereka. Evan akan menjejak Alisya, gadis manis yg sudah lost contact sejak zaman tadika (YA TADIKA!!! *tepuk dahi*) manakala Ada akan mencari Remy yg sepi tanpa berita selepas zaman sekolah menengah.

Mereka berbicara berkongsi kisah cinta lalu melalui emel tanpa bersua muka. Cara bicara Ada dlm emel sgt ceria, sesuai dgn kerjaya nya sebgai penulis dan pelukis manga :) Ketidakserasian makin hilang, mereka jadi sahabat berkongsi suka duka, sakit pening. Dgn bantuan Ada, Evan berjaya mendapat gambar hasil software utk 'ageing' Alisha nya yg kini sudah menjadi wanita jelita. Wajah sudah ada, dia cuma perlu mencari orangnya.

Ending manis tentunya dari Pingu Toha.

sure fine whateverr
Rinn
(kalau berhajat nak copy-paste, sila masukkan link web ini. tq.)

sinopsis/blurb belakang buku
Ceritera 1 - Wajah Ketiga ~ Nasron Sira Rahim
Hatinya ditusuk rasa sedih, kecewa dan amarah yang tidak berkesudahan. Bagaikan ditusuk sembilu, kebahagiaan mereka menatijahkan luka yang pedih dan mendalam dalam sanubarinya. Keperitan yang terpaksa dia pendam sehingga membuahkan pohon kesengsaraan yang bercambah rendang.
Apakah maksud di sebalik jujukan kod-kod nombor itu?
Mungkinkah dia salah seorang mangsa Pembunuh Obituari?
Ceritera 2 - Dia, dalam Ramai... ~ Syud
Ramai orang kata, kadang-kadang, perkara yang paling kita tak jangka itulah yang akan terjadi pada diri kita.
“Sufiy.”
“Ya?”
“Nama saya Ameer.”
“Oh. Jumpa lagi, Ameer.”
Siapa sangka, kan? Siapa sangka orang yang dia sangka hilang atau memang dah tak akan jumpa itu... muncul lagi di hadapan matanya?
Ceritera 3 - Ada & Evan ~ Pingu Toha (seperti diceritakan oleh Kiki Abu Zain)
Boleh ke kita hidup pakai hukum ‘and they live happily ever after’?
Ada; yang sudah penat dengan cinta. Evan; yang begitu naif tentang cinta. Mereka cuba disatukan oleh ‘janji tadika’ abah dan ibu. Mereka bertemu di ruang maya. Di realiti, mereka mencari. Demi ‘Katakan Tidak kepada Kahwin Paksa’, mereka berjanji.
Lalu, yang mengikat mereka itu apa? Janji atau cinta?

No comments:

Post a Comment